Volvo och Northvolt vill ha 13 miljarder i bidrag

Volvo Cars och Northvolt vill att staten betalar 12,7 miljarder kronor till deras nya batterifabrik. Fabriken kostar totalt 20 miljarder kronor. 
– Det kostar mycket att starta upp sådana här industrier och finansiellt stöd är väldigt viktigt i det här skedet, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy till Dagens Nyheter.

Northvolt har drabbats av kris och ska dra ner på verksamheten vid sin fabrik i Skellefteå för att försöka rädda bolaget. Samtidigt håller Volvo Cars tillsammans med Northvolt på att bygga en ny batterifabrik i Göteborg i gemensamma bolaget Novo Energy. Nu avslöjar DN att Novo Energy sökt 12 miljarder i bidrag till fabriken från Energimyndigheten.

Den nya fabriken på Hisingen i Göteborg ska tillverka batterier till Volvos elbilar Den beräknas få en kapacitet på 50 gigawatt per år, något mindre än Northvolts fabrik i Skellefteå som ska klara 60 gigawattt. Fabriken ska totalt kosta 20 miljarder kronor. Volvo och Northvolt vill att Energimyndigheten betalar 12,7 miljarder av det via bidrag, enligt DN. 

Det är den största bidragsansökan någonsin som har gjorts via Industriklivet som handläggs av Energimyndigheten. Syftet är att minska industrins utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Novo Energy uppger i sin ansökan att pengarna kommer vara  ”avgörande för att projektet ska gå framåt och nå ett framgångsrikt resultat”.

Förutom pengarna från Energimyndigheten har Northvolt och Volvo och sökt statliga lånegarantier via Riksgälden. Uppgifterna kommer veckan efter att Volvo Cars rivit upp sitt löfte om att bara sälja elbilar från 2030. 
LÄS MER: