Arbetet med Volvo Cars enorma batterifabrik i Göteborg rullar vidare. Sen 450 meter långa byggnaden riskerar att bli en spökfabrik. Volvo kan idag inte berätta vad fabriken ska användas till.
– Processen pågår, men vi delar inte detaljer eller kommenterar ytterligare i nuläget, säger en talesperson för Volvo Cars till Carup.
Planerna var storslagna när Volvo Cars och Northvolt gick in i samarbete för att bygga en jättelik batterifabrik på Hisingen i Göteborg. I den 450 meter långa, 190 meter breda och flera våningar höga byggnaden skulle samriskföretaget Novo Energy tillverka batterier till en halv miljon elbilar per år. 3000 personer skulle anställas.
Sen kom Northvolts kris, vilket ställde allt på ända. Volvo Cars meddelade i slutet av oktober att de inlett en process för att ta fullt ägande av Novo. Arbetet med att färdigställa byggnaden har fortsatt. Planen har enligt uppgifter varit att hitta en ny samarbetspartner som kan gå in och satsa miljarder. Men efter fyra månader är ingenting klart.
Volvo Cars överväger flera alternativ. De har även öppnat för att använda fabriken till något annat. För att kunna följa ursprungsplanen och driva batteriproduktion i fabriken krävs en ny samarbetspartner. Hittills har prislappen på projektet varit hög. Totalt beräknas det landa på 30 miljarder kronor och nu finns det inte längre något Northvolt som kan gå in med pengar.
– Processen pågår, men vi delar inte detaljer eller kommenterar ytterligare i nuläget, säger en talesperson för Volvo Cars till Carup.
När NU.se tidigare intervjuade personer ute på stan i Göteborg kom vilda idéer om att byggnaden i framtiden skulle fungera som kulturhus, ett jättelikt bollhav eller kanske ett beredskapslager.
LÄS MER: