EU:s nya utsläppsrätter kommer att höja priset på bensin och diesel kraftigt i Sverige. Nu vill bilistorganisationen M Sverige stoppa höjningarna.
– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Sverige ska införa EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 om mindre än tre år, 2027. Systemet kommer att betyda att bilister, åkerier, bostäder och andra sektorer kommer att få betala utsläppsavgifter som läggs ovanpå bränslepriserna. Pengarna ska gå till en stor klimatfond i EU. Ingen vet ännu hur stor höjningen blir.
Enligt bilistorganisationen kommer höjningen av bränslepriserna först att bli en krona per liter från 2026, sedan skruvas priset upp betydligt för att vi ska köra mindre bil. Nu protesterar M Sverige mot införandet av de nya utsläppsrätterna på bensin och diesel.
– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet. När ETS-2 införs bör nationella styrmedel ses över så att inte bränslekostnaderna skenar, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Trots att bränslet blir dyrare sker inte någon minskning av CO2-utsläppen, vilket var fallet med reduktionsplikten som nyligen skrotades. Åtminstone minskades utsläppen på papperet.
– Det är viktigt att den svenska implementeringen görs med hänsyn också till svenska utsläppsmål och svenska konsumenter. Utsläppshandeln måste fungera ihop med den nationella politiken för transportsektorns omställning. Annars riskerar hushåll som varken har möjlighet att investera i en elbil eller kan minska på bilresorna att bli särskilt utsatta, säger Caroline Drabe.
Exakt hur stor höjningen av bränslepriserna blir när utsläppsrätterna läggs på bränslepriset är oklart. Gräsrotsrörelsen Bränsleupproret varnar för att literpriset kan dubblas.
– Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter, säger Peder Blohm Bokenhielm, talesperson för Bränsleupproret.
Tyska tankesmedjan Agora Energiewende uppger i en analys att höjningen blir 4,50 kronor per liter. En tidigare utredning från svenska Naturvårdsverket 2022 visar att utsläppsavgifter kan höja bensinpriset med 1,90 kronor per liter och dieselpriset med 1,24 kronor per liter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter