Vem vill köpa en elbil för 1 miljon från kaosbolag?

Vem vill köpa en bil i miljonklassen från en biltillverkare med kaos i bokföringen som kan bli utkastad från börsen? Polestar missköts på ett sätt som är extremt ovanligt för ett svenskt börsnoterat företag. Att Volvo Cars delat ut sina aktier mitt under pågående redovisningskaos är anmärkningsvärt. 
Nu är det hög tid att Geely, Polestar och Volvo Cars lägger korten på bordet och berättar vad sjutton det är som pågår inne hos Polestar.

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. För några månader sedan var det inte många som trodde att det fanns en reell möjlighet att en biltillverkare kunde gå i konkurs. Men det fick ett 100-tal svenska bilköpare som har spenderat över 700 000 kronor på elbilen Fisker Ocean bittert erfara. Nu är konkurshotet mot Fisker akut och deras elbilar riskerar att bli mer eller mindre värdelösa när garanti försvinner, IT-system slutar att uppdateras och reservdelar uteblir efter en konkurs. 

Det har fått bilköpare att bli ännu mer försiktiga och tänka till en extra gång var de spenderar sina pengar, något de flesta inte reflekterade över för bara några månader sedan. Polestar marknadsför sina bilar i den absoluta premiumklassen, ofta mot människor som har högt betalda jobb i näringslivet och förmånsbil. Nya Polestar 3 kostar till exempel över en miljon kronor med lite utrustning och Polestar säger sig konkurrera med Porsche. Ytterst få lyxbilsköpare vill förknippas med en bil från ett företag som inte klarar sin bokföring och riskerar att kastas ut från börsen. Privata köpare vill inte längre ta risken över att ett nytt märke kan hamna i akut kris.

Polestars nya lyxbilar kostar från 970 000 kronor respektive 700 000 kronor. Men vem vågar köpa en dyr elbil från ett bolag i kaos?

Att stora noterade svenskstyrda företag missköts på ett sätt så att de måste riva upp redovisning och inte klarar att få fram sin bokföring i tid är extremt ovanligt. Oftast handlar det om små krisdrabbade bolag på randen till konkurs. Att ett stort Geely-bolag med Volvo Cars tidigare vd som ordförande hamnat i den här situationen kastar skuggor över både Geely och ledande personer. Polestar har lämnat extremt lite information om vad kaoset beror på. Det är lätt att misstänka att en större bomb är på väg att brisera. Att Volvo Cars delade ut sina Polestar-aktier, värda nio miljarder kronor, utan att någon vet hur det går för Polestar är tämligen märkligt. 

Det är mer akut för Polestar att räta ut alla frågetecken runt kaoset än att få ut sina nya bilmodeller på marknaden. För så länge märket känns otryggt och kaosartat kommer ytterst få vilja köpa en Polestar, hur fina bilarna än är. Då är både tv-reklam och dyra lanseringar pengar i sjön. I bästa fall går det att rea bort bilar på privatleasing.

Vad sjutton är det som pågår inne hos Polestar? Vi vet väldigt lite och bristen på öppen och tydlig information är stor. Bolaget har varit extremt knapphändiga i sina uttalanden om vad kaoset i redovisningen beror på och vilka felen är som gör att bokföringen måste rivas upp för 2021 och 2022. Nu är det hög tid för ledningen att lägga alla kort på bordet och berätta vad kaoset beror på. Låt oss hoppas att det inte är så illa som det verkar.
LÄS MER: