Honda visar upp en ny bil med revolutionerande drivlina. Nollutsläppsbilen Honda CR-V eFCEV är vätgasbil och laddhybrid – på en och samma gång.
Vilken drivlina är egentligen bäst för vardagsbruk och miljö? El, vätgas, laddhybrid, fullhybrid eller något annat? Debatten är mer levande än på många år just nu. Många tror på vätgas, men än så länge har tekniken inte slagit igenom. Honda kastar in en ny joker i leken med sin nya Honda CR-V eFCEV. Tekniken är både spännande och innovativ.
Den nya bilen är ingenting mindre än en laddhybrid som även kan drivas av en bränslecell som går på vätgas. Bilen är därmed världens första laddhybrid som går på vätgas. Bilen drivs precis som alla vätgasdrivna bränslecellsfordon av en elmotor. Skillnaden här är att bilen även har ett stort batteri på 17,7 kWh som kan laddas med el. Dessutom har bilen två vätgastankar som rymmer 4,3 kg vätgas.
Bilen släpper endast ut vattenånga och Honda hoppas kunna kombinera det bästa från två världar med sin laddbara vätgasbil. Bilen har en räckvidd på enbart batteri på 47 km, medan vätgasen ger den ytterligare 435 km räckvidd. En stor fördel med batteridriften är att du blir mindre beroende av att hitta vätgasstationer, vilket kan vara en utmaning. En annan fördel jämfört med en elbil är att den mindre batteriet orsakar mindre CO2-utsläpp vid tillverkningen.
Bilen i övrigt är en helt normal Honda CR-V av den senaste generationen. Bränslecellen byggs i Ohio i USA tillsammans med GM. Honda CR-V är redan produktionsklar för den allmänna marknaden och kommer till att börja leasas i Kalifornien.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter