Med sina 625 hästkrafter och 854 Nm i vridmomentet var den en gång i tiden en av de snabbaste bilarna i världen. Nu har den allra första Vector W8 Twin Turbo från år 1990 bytt ägare på auktion för ett mångmiljonbelopp.
Vector Aeromotive är i dag känt som drömmen som aldrig blev. Gerald Wiegert hette den ambitiösa amerikanska ingenjören vars högsta önskan var att bygga en sportbil som kunde konkurrera med de stora drakarna från Europa.
Företagets första koncept visades upp redan år 1972 men det var inte förrän år 1989 som företagets vision aktualiserades med den efterlängtade modellen Vector W8. Det producerades endast 17 stycken och kombinationen av deras futuristiska stil, enastående prestanda och ovanlighet gjorde dem populära bland de som hade råd med en.
1993 startade en Vector-investerare företaget Megatech, vars ambition var att ta över Vector från den dåvarande ägarstrukturen. Megatech ägdes och kontrollerades av Indonesiens president Suhartos yngste son Tommy Suharto, och hade till synes en oändlig tillgång på kapital. Bara månader efter att man fientligt tagit över Vector köpte indonesiska Megatech självaste Lamborghini av Chrysler för 40 miljoner dollar. Vid det laget hade president Suhartos son alltså tagit över två superbilsföretag på mindre än ett år.
Efter besvär med produktionen sålde Megatech Lamborghini till Audi, vilket innebar slutet för Vectors modell M12 eftersom den delade samma motor som dåvarande Countach. När resterna av Vector Automotive såldes till American Aeromotive, tog Gerald Wiegert så småningom tillbaka kontrollen över företaget och ändrade namnet till Vector Motors.
Nu säljs den första av dem alla, med chassinummer 001, på auktion. Bilen konstruerades likt de andra 16 bilarna på Vectors högkvarter i Wilmington, Kalifornien. Karossen som är gjord av Kevlar, glasfiber och komposit står på ett semi-monocoque-chassi av aluminium.
W8:an drivs av en, som namnet antyder, en 6,0-liters V8-motor i aluminium tillsammans med två turboladdare. Den tvärgående mittmonterade motorn ger en utväxling på 625 hästkrafter och 854 Nm i vridmomentet. Toppfarten ska ha legat runt 389 km/h, enligt Vector själva, vilket under den tiden var rekordsiffror för en vägbil. Kraften skickas i sin tur till bakhjulen via en 3-växlad automatlåda.
Den första modellen lämnade faktiskt USA omedelbart då den köptes av en medlem i den saudiska kungafamiljen på bilmässan i New York, samma år som den lanserades. Efter det tillbringade bilen några år i Schweiz innan den flyttade hem till USA och Kalifornien igen. Där köptes den av den nuvarande ägaren år 1999 och flyttade sedan till Arizona och slutligen Michigan.
Bilen såldes i befintligt skick med reproducerade 17-tumshjul som sägs vara gjorda av den före detta Vector-ingenjören David Kostka. Sämst skick är den digitala instrumentpanelen i, som blivit så pass sliten att vägmätaren inte kan avläsas, som tur är ingick en ersättare vid affären som slutade i en transaktion på hela 7,8 miljoner kronor via Bring a Trailer.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.