Vanliga felen på Sveriges vanligaste motor

Mekaniker avslöjar okända felen på Sveriges vanligaste motor. Detta är dess tre akilleshälar.
– Egentligen är det en bra motor, men det här felet kan göra så att man måste byta kamrem, säger John Obadau, på Johns Bil & Allservice i Avesta.

Volvos 2,4-liters motor är Sveriges vanligaste. Den har fem cylindrar och sitter i flera av märkets modeller. Samtidigt är den här motorn känd för att vara långlivad, men den har tre stycken svaga punkter.
– Det sitter packboxar vid kamaxlarna. Det händer att de läcker och då blir hela kamremmen täckt med olja och då måste man byta den. Även om det egentligen inte är dags för kamremsbyte, säger John Obadau, på Johns Bil & Allservice i Avesta.

John Obadau har jobbat nästan hela livet med motorer. Han har sett det mesta och vet vad man ska akta sig för. Han är också väl förtrogen med svenskarnas folkhemsmotor nummer ett.
– Man ska se upp med detta. Men oftast händer det på bilar som har rullat länge. Jag känner en kille som köpte en begagnad V70 som råkade ut för det här, säger John Obadau.

Volvo V70 är en av bilarna som har Sveriges vanligaste motor. Foto: Volvo

Om du köper en Volvo med 2,4 liters motor är det smart att kolla upp packboxarna vid kammen.
– Jag har råkat ut för det här några gånger. Man ska se upp när det börjar läcka olja, säger mekanikern.
Därefter finns det en ventil som ibland kan ställa till det. Egentligen är det ingen stor sak, men det är en av Volvos små akilleshälar.
– Sedan finns det en ventil som styr oljetrycket. Den heter VVT-ventil och kan behöva bytas, säger John Obadau.

Det sista problemet är en mindre sak. Den är heller inte särskilt dyr och tar inte lång tid för en duktig mekaniker att byta.
– Det tredje som jag kommer att tänka på är att tändspolarna kan behöva bytas. Men det är inget stort bekymmer, vanligaste problemet och största för den delen, skulle jag säga är läckaget i packboxarna, säger John Obadau.

John Obadau avråder inte från att köpa de här motorerna. Man ska bara se upp med några få detaljer.
– Jag tycker att Volvos 2,4-litersmotor är väldigt bra, det är inget snack om den saken. Men det är som sagt de problemen man ska se upp med, säger mekanikern.

Just nu har han en strid ström med Volkswagenbilar på verkstaden.
– Många frågar mig varför jag har så många Volkswagenbilar här. Men det beror på att det rullar så många på vägarna. Det är väldigt svårt att säga vilka bilar som går mest sönder. Men sedan finns det såklart motorer som är sämre, säger John Obadau.

Att vara bilägare är som att delta i ett evigt lotteri. En del har en himla tur, medan andra drar nitlotten.
– En del kan köra hur länge som helst med sina bilar, utan att de går sönder. Men sedan har jag några stackars kunder som har klippkort hos mig. Man försöker hjälpa folk så gott det går, avslutar John Obadau.

Tre vanliga fel på Volvos 2,4 liters motor

– Packboxarna vid kamrarna, kan tvinga fram ett kamremsbyte
– VVT-ventilen som styr oljetrycket
– Tändspole tenderar att behöva bytas.
LÄS MER: