Svenska bilägare vill inte skrota fungerande bensin- och dieselbilar för att få 10 000 kronor i bidrag till en elbil. Bara en av fem bilägare tycker att regeringens nya premie på 10 000 kronor är rimlig, visar en ny undersökning. Bland dieselbilsägare är det bara en av sju som stöder elbilspremien.
Från den 20 augusti införs en tillfällig skrotningspremie på 10 000 kronor för den som skrotar sin minst 15 år gamla bil och byter till en elbil. Bilen måste vara godkänd av en besiktningsfirma, vara i trafik och ha avgasrening enligt Euro 4 eller äldre. Nu får skrotpremien stenhård kritik i en ny opinionsundersökning som Sifo gjort på uppdrag av Kvdbil.
Bara en av fem (18 %) tycker att en premie på 10 000 kronor är rimlig. Ungefär lika många (17 %) anser att beloppet borde vara minst det dubbla, och mer än var fjärde (27 %) menar att premien bör ligga på 50 000 kronor eller mer. Ännu svalare mottagande får premien från de som kör fossildrivna bilar, den grupp som reformen faktiskt riktar sig mot. Särskilt låga är siffrorna bland dieselbilsförare. Endast var sjunde (15 %) ger tummen upp till 10 000 kronor, medan en av tre (33 %) anser att premien borde vara minst 50 000 kronor.
– För många är 10 000 kronor sannolikt inte tillräckligt motiverande. Premien för att skrota bilen måste naturligtvis ställas mot bilens marknadsvärde vid en eventuell försäljning, och en hel och fungerande 15-20 år gammal bil är ofta värd mer än 10 000 kronor. Dessutom är det få som skaffar en elbil i dag som kör omkring i bilar med så lågt värde, säger Daniel Odsberg
Han ser dock positivt på att premien även omfattar begagnade elbilar, vilket kan få fler att ta steget mot elbil.
– Här känns det som att regeringen har lyssnat. När förslaget först presenterades verkade det som att premien bara skulle gälla nya elbilar. Att man nu kommer kunna byta in sin gamla bil och få en liten summa som kan hjälpa till att finansiera en begagnad elbil tror jag kan göra premien attraktiv för vissa bilägare, vilket vår undersökning också visar, säger Daniel Odsberg.
Så hög anser svenska bilägare att skrotningspremien bör vara
5 000 kr – 7 %
10 000 kr – 11 %
15 000 kr – 4 %
20 000 kr – 10 %
30 000 kr – 7 %
40 000 kr – 3 %
50 000 kr – 9 %
Över 50 000 kr – 18 %
Vet ej – 30 %
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1 055 bilägare i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter