Kör 6 elbilar tills batteriet är tomt – detta händer

Det händer när elbilens batteri tar slut. Tyska testare har provat sex märken och modeller.
Resultatet överraskar och kan kanske bota den allmänna åkomman – räckviddsångest. 

Många tvekar över att köra elbil för att slippa bli stående längs vägarna. Det kallas för räckviddsångest och är en av alla de här nya psykiska åkommorna som moderna människor drabbas av.  Nu har tyska testare ADAC och Heise prövat en rad elbilar för att se vad som händer när batteriet körs helt slut. Märkena är Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3, Renault Zoe, BMW i3 och Nissan Leaf.

Man testade vad som händer både när batteriet är på väg ner mot noll och när batteriet står på noll. I de gamla fossila bilarna går det att krama ur några kilometer extra tills man når bensinstationen. Då undrade testarna vad som händer med elbilarna i samma situation.

Testresultaten när elbilar körs tomma på batteri

Samtliga märken och modeller varnade föraren i god tid när elektriciteten var på väg att ta slut. Tesla och Volkswagen ID3 klarade att köra ytterligare tre mil efter att bilens mätare indikerade att batteriet tagit slut och var nere på noll procents laddning. De andra modellerna lyckades hålla ut ungefär en mil. Hyundai Kona Electric däremot hade inte mycket till reservtank. Den stannade ganska direkt när batteriet var nere på noll. Det finns dock ytterligare några skillnader mellan bilarna: 

-Tesla Model 3:
Här varnade bilen tidigt och bilen fortsatte att fungera väldigt bra tills elektriciteten var helt slut. 

– Hyundai Kona Electric:
Bilen varnade i god tid när elektriciteten var på väg att ta slut. Sedan avtog också effekten gradvis medan elektriciteten tog helt slut. 

-Volkswagen ID.3:
Energihanteringssystemet var effektivt, men uppdatering av räckviddsindikatorn släpade efter en aning.

– Renault Zoe: Det här var klassens sämsta elev. Bilen varnade för att föraren hade ett visst antal mil att köra, men det visade sig att effekten försvann snabbare än så och testarna uppmanar bilägare att vara uppmärksamma på detta. 

-BMW i3: Bilen varnade tidigt och bra. Däremot tappade den olika funktioner innan elektriciteten var helt slut. 

-Nissan Leaf: Den här bilen gick in i reducerat effektläge snabbare än sina konkurrenter. Det påverkar komforten för förare och passagerare.
LÄS MER:

Senaste nytt