TEST: Elbilen som petar Tesla från säljtoppen i Europa

Annons

Här är bilen som oväntat petar ner Tesla Model 3 från titeln som Europas mest sålda elbil 2020. 
Hela 37540 europeer valde att köpa elbilen Renault Zoe under första halvåret. 
CarUp har testat nya uppdaterade Zoe. Med lite god vilja klarar bilen det mesta i ditt vardagsliv
. Och med stora bidrag blir den en fin affär.

Renault berättar nu stolt att de sålt över 300 000 elbilar i Europa sedan de började tillverka elektriska bilar. Av dem var hela 200 000 bilar av modellen Zoe. Dessutom har Renault Zoe petat ner Tesla Model 3 som Europas mest sålda elbil i år. En viktig anledning är stora subventioner för elbilar i Frankrike som nu börjar få effekt. Hur bra är då Renault Zoe? CarUp har testat!

Annons

Renault var en av de första biltillverkarna som lanserade en elbil som faktiskt gick att använda i vardagsbruk. Redan, 2009, strax efter att Tesla visat upp Model S för första gången, visade Renault upp konceptbilen Zoe Z.E. Concept på Frankfurtsalongen. Tre år senare, strax efter Tesla Model S marknadslansering, visades den produktionsklara Zoe upp för världen.  Från början hade Zoe ett batteri på 22 kWh och räckvidden var i bästa fall 13 mil.

Åtta år senare lanserar Renault sin uppdaterade Zoe i Sverige. Bilen är sig lik utvändigt, men under skalet har det hänt desto mer. Renault kallar det ett helt nytt utförande, men det handlar till stor del om att det hänt väldigt mycket under den välbekanta karossen. Faktum är att bilen är svenskutvecklad, ja åtminstone har en svensk varit ansvarig för bilens nya utformning. Svenska Agneta Dahlgren är numera designdirektör för Renaults elbilar och har ansvarat för de stora förändringarna under skalet. Bilen har fått sig ett rejält lyft interiört och hela instrumentbrädan är ny och i ett mer högkvalitativt material. Ja, bilen känns betydligt mer premium och en stor del av materialen är gjorda av återvunna textilier, till exempel gamla säkerhetsbälten.

Annons

Exteriört sett har Renault vilja behålla Zoes karaktör och fronten är varsamt omgjord med nya LED-strålkastare och en del kromlister. Baktill är bilen sig lik förutom nya baklyktor med annan design.

Den allra största nyheten är förstås det nya större batteriet och den starkare elmotorn. Batteriet är numera på hela 52 kWh i stället för 41. Enligt WLTP ska det räcka till ungefär 40 mils körning. Elmotorn är numera på 135 hk och 245 Nm. Det finns även en svagare version att tillgå med 109 hk och 225 Nm. En annan nyhet är att bilen nu kan snabbladdas. Vid 50 kW-laddning kan batteriet ta emot 15 mils räckvidd på mindre än 30 minuter.

Så långt verkar allt lovande med nya Renault Zoe. En elbil som verkar helt rätt i dagens Sverige där fler och fler röster höjs mot att stora suv:ar som Tesla Model X, Audi e-tron och Jaguar I-pace ses som perfekta miljöbilar och får 60 000 kr i bonus trots att de väger långt över två ton. Då är Zoe med en tjänstevikt på 1500 kg mer politiskt korrekt. Men går det egentligen att använda en Zoe för en barnfamilj med fem personer? Vi bestämde oss för att testa.

En liten besvikelse blir det direkt när vi startar bilen med fulladdat batteri och den indikerar att vi ska ta oss knappt 30 mil på en full laddning. Enligt Renault och WLTP ska vi komma 40 mil. Låt gå för att det är svensk vår, men närmare den officiella räckvidden hade vi faktiskt hoppats på. Bilen bjuder dock på mycket trevliga köregenskaper när vi rullar ut på motorvägen. Renault har jobbat bort en hel del av vägbullret, och Zoe är mer än en renodlad stadsbil. Planerar du laddstoppen är det inga problem med dagsturer på 50 mil, så pass komfortabel är den lilla bilen. Även i stadstrafik och tätorter är bilen trevlig att köra med ett speciellt b-läge som gör att regenereringen av bromskraft ökar och du kan utan problem köra bilen med endast gaspedalen. Det är lite samma känsla som en radiobil på Gröna Lund.

Att storhandla med Renault Zoe bör helst ske utan barnen, bagageutrymmet är en grund och relativt liten historia, och mer än tre kassar är svåra att få plats med om sladdarna ligger i bagaget. Vana Zoe-ägare säger dock att fyra pappkassar med mat ska rymmas. Så det är måhända en vanesak om du brukar köra en stor bil. Men om du även kan ta baksätet i bruk är det inga problem. Varning dock för att Renaults dolda dörrhandtag tvingar dig att ställa ner påsarna på marken innan du lastar in dem.

Trots att räckvidden är lite kortare än utlovat så räcker den bra för nästan allt vardagsbruk för en barnfamilj som bor på landet utanför Stockholm. Det är ytterst sällan man kör mer än 20 mil under en vardag, även om det blir en extra tur till ett shoppingcenter eller besök hos vänner på andra sidan stan.

De som gillar bilen sämst är faktiskt barnen, de är inte helt nöjda med baksätet, trots att de inte är fullvuxna. Det är helt enkelt betydligt trängre än i en de vanligaste familjebilarna i Sverige, trots att Zoe kostar nästan lika mycket i inköp. Men det är ett övergående problem och en vanesak. Ska barnen på hockey- eller ridträning börjar det dock bli kris när trunkarna ska in det lilla bagaget. Då har Zoe sina begränsningar.  Kanske har vi i dag vant oss vid att ha det lite för rymligt och lyxigt i våra bilar i Sverige. Miljontals barnfamiljer i södra Europa klarar sig bra med småbilar, medan vi i Sverige är bortskämda med stora kombibilar och suv:ar. Och ändå åker vi allt som oftast ensamma i bilen. Det är ju egentligen inte alls hållbart – om än lyxigt och bekvämt. Men en barnfamilj som ska ha en Zoe till vardagsbruk får plikta en del med komforten. Allra bäst passar bilen till ett yngre par utan barn, eller ett medelålders par med utflugna barn som inte behöver använda baksätet varje dag.

En liten nackdel med bilen finns om du råkar på bo landsbygden. Bilen är en smutssamlare av rang och lera och smuts samlas på en rad ställen. Efter några korta rundor på en vårlerig grusväg sitter det stora sjok av grus och smuts på dörrtrösklarna till Renault Zoe. Det har vi faktiskt inte upplevt på någon annan bil. Så räkna med att få tvätta bilen flera gånger i veckan om du kör lite på grusvägar.

Den billigaste Zoen kostar i dag 286 990 kr om du väljer att hyra batteriet. Den som vill köpa batteriet får punga ut med ytterligare 80 000 kr. Månadshyran för batteriet kostar från 749 kr upp till 1249 beroende på hur långt du kör. Sedan får du 60 000 kr i miljöpremie av staten. I ärlighetens namn blir bilägandet för en Zoe lite dyrare än för motsvarande bensinbil, åtminstone med dagens bränslepriser. Det syns också i registreringsstatistiken. Två av tre nysålda Zoe går som företagsbilar. Många används inom kommunal och offentlig verksamhet. För den som vill privatleasa en Zoe så är merkostnaden jämfört med en motsvarande Clio ungefär 800 kr per månad. Det räcker till i dagsläget till bensin för över 100 mils körning. Där blir kalkylen faktiskt inte mycket dyrare för elbilen – men då gäller det att du inte kör mer än 1000 mil om året.

Ja, för den som vill vara miljövänlig är det inte många bilar som slår en Zoe om du klarar dig med begränsade utrymmen. Privatleasar du den billigaste versionen blir både plånboken och miljön på gott humör – men för en hel barnfamilj är det lite trångt även om det går.

Fakta Renault Zoe

Pris, från kr: 286 990 kr med batterihyra, 366 990 kr med batteriköp, miljöbonus 60 000 kr.
Mått : 408 cm lång, 173 cm bred 156 cm hög.
Bagage: 338 liter
Tjänstevikt: 1502 kg
Motor: Elmotor 135 hk, max vridmoment 245 Nm. Framhjulsdrift.
Batteri: 52 kWh. Räckvidd:
Kraftöverföring: Prestanda: Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.

Annons

Senaste nytt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *