Två nioåriga barn och en 43-årig man dödades i en Tesla som började brinna efter en krasch. Tillskyndade vittnet kunde inte öppna dörrhandtagen.
– Jag ville rädda människor. Men den brinnande elbilen gick inte att öppna. Jag försökte öppna bilen, men det fungerade inte, säger Roman Jedrzejewski till Ruhr Nachtrichten.
Ännu en olycka där Teslas elektriska dörrhandtag kan ha spelat in får stor uppmärksamhet. En 43-årig man och två nioåriga barn omkom i Schwerte-Villigst den 7 september. Enligt polisens pressmeddelande försökte Tesla-föraren göra en omkörning med sin Model S Plaid med 1020 hästkrafter.
Men av okänd anledning sladdade Teslan av vägen och krockade med ett träd. Polisen uppger att bilen fattade eld omedelbart efter kollisionen. Ett nioårigt barn kunde på egen hand ta sig ur bilen och fördes till sjukhus med ambulanshelikopter.
– Tragiskt nog dog föraren och två barn (båda 9 år gamla) i fordonet, uppger polisen i sitt pressmeddelande.

Vittnet Roman Jedrzejewski som arbetade i en närbelägen måleriverkstad sprang till den brinnande bilen efter krocken. För tidningen Ruhr Nachtrichten berättar han gråtande om händelsen.
– Jag tog bara brandsläckaren och sprang över. Men det går inte att släcka den. Det hjälpte inte. Jag ville rädda människor”, säger han. Men den brinnande elbilen gick inte att öppna. Jag försökte öppna bilen, men det fungerade inte heller. Den var redan så varm av branden, men bilens högra sida var fortfarande relativt oskadd. Jäklar, jag hjälpte inte. Det fungerade inte.
Teslas elektriska dörrhandtag väcker allt större debatt. Om strömmen bryts kan de bli omöjliga att öppna. Det finns nödöppning inne i bilen, men vid en paniksituation kan det vara svårt att komma ihåg hur dörrarna ska öppnas om strömmen brutits. Tidigare i veckan gick Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen ut och berättade att Tesla ska göra om konstruktionen för att göra det mer ”intuitivt att ta sig ut från bilen vid en paniksituation”.

I framdörrarna finns en spak som de åkande kan dra i om de elektriska knappen som ska öppna dörren slutar att fungera. Men i baksätet där många barn färdas finns bara en liten tråd som ligger gömd under mattan under baksätet. Vid en krock kan de vara svår eller omöjlig att hitta om man inte förberett sig på en nödsituation. I USA har trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA startat en utredning sedan nio barn blivit inlåsta i Teslas bilar. En kvinna har nyligen stämt Tesla då hon fick tredje gradens brännskador efter att räddningstjänsten inte kunde få upp dörrarna.
STORA BILDEN LÄNGT UPP: VN24/Youtube
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.