Trots chocksänkningen – så snabbt kan du få en ny Tesla

Trots chocksänkningen av priserna och jätteförsäljning. Teslas elbilar levereras omgående i Sverige. Väntetiden på de populäraste modellerna är bara några veckor. Frågan är hur länge Teslas prissänkning på upp till 150 000 kronor håller uppe efterfrågan som behövs för att företaget ska kunna öka försäljningen uppemot 50 procent i år?

Nu har det snart gått tre veckor sedan Tesla chockade bilköparna genom att över en natt sänka priserna med mellan 70 000 och 150 000 kronor på sina bilar. Både källor inom Tesla i Sverige och Elon Musk har rapporterat om rekordförsäljning. Elon Musk uppgav i samband med kvartalsrapporten att Tesla ”ser för närvarande ordrar på nästan dubbelt så hög nivå som produktionstakten”.

Men trots de påstådda rekordsiffrorna går det att få i princip omedelbar leverans av Teslas populäraste modeller. Tesla Model Y har en leveranstid som sträcker sig mellan februari och mars, enligt Teslas svenska hemsida. Det gäller oavsett om du tar den bakhjulsdrivna grundversionen, Long Range eller Performance-modellen. Det enda som kan påverka är färgen. Bilar med röd- och blåmetallic kan dröja ända till juni-juli.  Även Tesla Model 3 finns för omgående leverans under innevarande kvartal. 

https://youtu.be/CnJRdtcYVu8
Så här såg det ut i hamnen i Shanghai i början av januari.
https://youtu.be/QbzgyxDEF5s
Nu är alla bilar på väg till sina slutdestinationer och hamnen är tom.

Lyxmodellerna Model S och Model X har ännu inte prissänkts i Sverige. Där är väntetiden något längre, den som beställer idag kan få supermodellen Tesla Plaid med 1020 hästkrafter under andra kvartalet i år, mellan april och juni. I USA prissänktes Model S och Model X, dessutom erbjuder Tesla nu tre års fri supercharging och ytterligare rabatt. 

Även i övriga länder runt om i världen är det omgående leverans av en storsäljarna Model 3 och Model Y som gäller. De största marknaderna Tyskland, Kina och USA har samma leveranstid som Sverige, du får bilen redan under första kvartalet, februari – mars. Bilder från hamnen i Shanghai visar att lagren med bilar var välfyllda i början av januari, men att bilarna nu skeppets iväg till sina destinationer, bland annat Europa.  

Enligt ett dokument som Reuters tagit del av siktar Tesla på att producera knappt 20 000 bilar i veckan i Giga Shanghai under februari och mars. Det innebär att produktionen hamnar på samma nivå som i september ifjol. Tesla sålde under de 29 första dagarna i januari i Kina 25 686 bilar, en ökning med 36 procent jämfört med ifjol. 

Ford meddelade i måndags att de också sänker sina priser, medan Volkswagen säger att de inte tänker ge sig in i ett priskrig. Volvo Cars säljer visserligen färre elbilar på ett år än vad Tesla gör på tre veckor, men de har just nu 11-12 månaders leveranstid på sin elbil XC40 Recharge. Volkswagen uppger att de har cirka sex månaders leveranstid på sina elbilar, även om det kan finnas lagerbilar hos återförsäljare som går att få direkt. I samband med att de redovisade försäljningssiffror uppgav Volkswagen att de har en orderbank på 310 000 bilar, vilket är mer än halva årsförsäljningen för 2022. 


– Som det ser ut för oss, så är det ju många kunder som beställde bil i slutet av 2022. De kan räkna med leveranstider från allt från kring sommaren till efter den. I vissa fall även tidigare. Vid beställning nu är det ungefär liknande svar. Det finns rätt stora variationer beroende på val av utrustning eller version, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.

Tesla förväntas producera och sälja 1,8-2 miljoner bilar under 2023, en tillväxt 38-53 procent jämfört med de 1,3 miljoner bilar som levererades 2022.  Om ordertakten skulle varit den dubbla mot produktionen under tre veckor borde kanske väntetiden redan nu vara längre än några få veckor. Men Tesla kan ha haft ett stort osålt lager när prissänkningen infördes.

Risken finns att effekten av de aggressiva prissänkningarna är relativt kortvarig, särskilt när andra elbilstillverkare börjar följa efter. Tesla har trots chocksänkningen en nästan obefintlig orderstock, och tillfälliga fluktuationer i försäljningen kan leda till att lager byggs upp eller att fabriker behöver dra ner på takten. Varje dag under 2023 ska det säljas över 5000 Teslabilar för att klara ökningen. Som bilköpare är det nog relativt ofarligt att köpa en Tesla, att ytterligare prissänkningar ska komma är smått osannolikt. Men för den som äger aktien som på en månad gått upp 70 procent är risken betydligt större.