Postnord satte in en fartspärr för att ge elbilarna längre räckvidd. Men nu visar det sig att det inte räcker – de kommer bara 11 mil. Nu tvingas de köra diesel igen.
– Vi har gjort försök i alla typer av klimat och temperaturer och ser att 11 mil är det vi kan planera efter, säger platschefen Dan Jönsson till P4 Jönköping.
Postnord har köpt in 400 Opel Combo-e elbilar för att dela ut post. Planen var att försöka få ner utsläppen genom att gå över till elbilar. Men elbilarna visade sig inte räcka för hela postrundan. Då införde Postnord fartspärr för att ge de längre räckvidd. Brevbärarna fick inte köra över 90 km/h. Men inte heller det har hjälpt.
– Tillverkarna sa från början att det var 28 mil. Nu har vi kört ett år. Vi har gjort försök i alla typer av klimat och temperaturer och ser att 11 mil är det vi kan planera efter, säger platschefen Dan Jönsson.
Det är svårt för brevbärarna att hinna göra laddpauser under arbetsdagen. Totalt har Posten i Jönköping 72 utdelningsbilar varav 35 går på el. Nu tvingas Postnord gå tillbaka till dieselbilar på de längre utdelningsrundorna. De längsta postrundorna är 25 mil, men elbilarna kommer bara 11 mil med säkerhetsmarginal kvar i batteriet.

Nu hoppas brevbärarna på att det ska komma elbilar med bättre batterier som löser problemet. För om 5 år är det bestämt att alla postutdelning ska ske med elbilar.
– Det är sagt att det är fossilfritt till 2030. Utvecklingen går väldigt fort, vi vet inte vad vi har för batterier då.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter