Tommy byggde egen super-Saab av skrotade delar

En av världens häftigaste Saabar byggdes av skrotdelar. Efter många år i Törnrosasömn har bilen återuppväckts.
– Jag hade ingen ritning eller plan, utan byggde efter fri hand, säger konstruktören Tommy Gullberg. 

Drömmen om att bygga en egen sportbil började för fyra decenniers sedan. Några unga grabbar satt och bläddrade i biltidningar och drömde om att köpa sig en ny och häftig bil att gasa med utanför korvkiosken på fredagskvällarna.
– Det började som ett vad, vi satt och pratade om det här. Då sa jag att om man skulle ha en sportbil så fick man bygga en själv, säger Tommy Gullberg. 

Han skred genast till verket. Tommy är handlingskraftig och sliter inte stolsdynorna i onödan. 
– Jag började bygga reda dagen efter, det var sommaren 1985. Sedan gjorde jag inga ritningar eller satte mig ner med några mallar eller så. Det var bara att sätta igång och jag hade en kompis vars pappa var Saabhandlare och han lät mig gå runt på skrotupplaget och leta delar, säger Tommy Gullberg. 

Till vardags driver han ett varv i Västerås. Trots att Tommy inte hållit på så mycket med bilar växte hans nya Saab fram under den här sommaren för länge sedan. 
– Då hade jag precis startat mitt båtvarv och man hade inte så mycket pengar. Därför fick det bli billigt och jag hade inga direkta tankar på hur den skulle se ut när den var klar, det var bara att jobba på och se hur det blev, säger Tommy Gullberg.

Efter några år stod den klar. Tommy registrerade sin bil som ett amatörfordon 1988 och tog bilen på vägarna året därpå. Givetvis blev det mycket ståhej när han kom körande. Alla undrade vad det var för Saab som kom rullande.
– Första sommaren fick jag åka runt en hel del, det var många som ville se och jag vann även en pokal i Nyköping, säger Tommy.

Det var på Saabs Customtävling. När domarna fick se hans egenbyggda sportiga Saab blev de förälskade och delade ut förstapriset under stående ovationer.
– Men jag var inte helt nöjd med bilen. Det fanns en hel del som skulle ändras, därför plockade jag ner den på vintern, säger Tommy Gullberg.

Sedan låg den nedmonterad i nästan 35 år. Tills Tommy förra vintern bestämde sig för att slutföra sitt mästerverk.
– Jag tyckte verkligen att det var tid att göra den perfekt. Bland annat med en ny Turbomotor, växellåda, ny lack och andra detaljer som hade grämt mig. Men nu tycker jag att den är perfekt, bilen är precis som jag vill att den ska vara, säger Tommy Gullberg. 
– Den har varit väldigt billig att göra, det enda som kostat lite pengar är stolarna, de har jag lagt ungefär 15000 kronor på, säger Tommy Gullberg.

Den här bilen ska bli en av hans glädjeämnen nu när håret börjat gråna. Så fort våren kommer och vindarna blåser ljumma tänkte Tommy ta sig en uppfriskande tur.
– Nu ska jag bara åka runt med den, det finns inga planer på att sälja. Det här är min bil som jag har byggt själv, säger Tommy Gullberg.

Det blir uppståndelse när han kommer körande. Allra mest är det självklart motorstinna karlar som står och frustar vid lacken. Men en och annan kvinna har faktiskt också kommit med uppmuntrande tillmälen.
– Det var faktiskt en dam som sa att det var den finaste bil som hon någonsin sett, och då blir jag glad, säger Tommy Gullberg. 
LÄS MER: