Till och med Porsche tycker att 911 blivit för maffig

Den senaste Porsche Carrera GTS väger 1648 kg. Det är för mycket enligt Porsches designchef Michael Mauer som vill banta ner framtida 911-modeller.
Personligen hade jag älskat att få fram en smalare sportbil, säger Michael Mauer. 

Med ett fåtal undantag har varje ny generation av bilmodeller höjts i vikt och bredd. Det har hänt i flera decennier, men under de senaste åren har ökningen gått fortare på grund av regler och nya tekniska lösningar. En Porsche 911 Carrera RS 2.7 från 1972 väger 959 kg. Det är nästan 700 kg mindre än Porsches senaste Carrera GTS med fyrhjulsdrift som har en vikt på 1648 kg. Något Porsches designchef Michael Mauer tycker är för mycket. 

Enligt Michael  Mauer hade 911:ans framtida generationer varit betydligt lättare om han fått bestämma. Men på grund av säkerhetsaspekter och andra regler har 911:an bara blivit fetare med åren.
– Det är mycket drivet av statliga regler och bilens prestanda. Om du går tillbaka 20, 30 år, går det att se hur mycket hästkrafter 911:an hade och hur mycket den har idag, det styr storleken på hjulen, storleken på bromsarna, allt det där, säger Michael Mauer, till Drive.

Nya Porsche Carrera GTS kommer att väga 1648 kg.

Designchefen tror dock att framtida 911:or kommer gå att banta ner i vikt, men inte med förbränningsmotorer. I stället tror han att ju längre utvecklingen med elbilar går desto mer kommer det gå att få ner vikten på sportbilarna.
– Jag tror så fort räckviddsproblemen och infrastrukturen har lösts så att det blir lika lätt att ladda bilen som det tar att tanka den kommer batterierna att bli mindre. Dessutom kommer batteriernas cellers effektivitet öka och då är jag övertygad om att vi kommer se mindre bilar igen, säger Michael  Mauer, till Drive. 

En annan aspekt till varför bilar växt med åren har med dess förare att göra enligt Michael Mauer. De senaste 50 åren har människans genomsnittsstorlek växt, vilket tvingat biltillverkare att göra bilarna större.
– Där tror jag vi måste hitta den rätta balansen för att respektera och tillgodose kundernas krav och önskemål och fortfarande vara trogna till vårt varumärkesidentitet, säger Michael Mauer, enligt Drive. 

LÄS MER: