Orsakar tunga elbilar mer vägslitage än lättare bensinbilar? Forskare kritiserar nu en tidningsartikel i ansedda The Telegraph för att vara lögnaktig.
– För att vara helt ärlig är hela artikeln totalt nonsens. Att skylla gropar i vägen på elbilar är ren och skär desinformation, säger nederländske hållbarhetsforskaren Auke Hoekstra.
Den ansedda brittiska dagstidningen The Telegraph publicerade i juni en mycket uppmärksammad artikel som hävdar att elbilar orsakar dubbelt så mycket vägslitage som bilar med förbränningsmotor. Artikeln baserar sig på uppgifter från University of Leeds. Nu får artikeln där forskare uttalar sig skarp kritik från andra forskare, uppger Svenska Yle.
– Det är sant att tyngre fordon orsakar mångfalt större slitage. Därför orsakas den allra största delen av vägslitaget av tung godstrafik. Hur mycket en personbil väger är däremot ett marginellt problem. Om bilen är en el- eller bensinbil har ännu mindre betydelse, nederländske hållbarhetsforskaren Auke Hoekstra.
Forskaren kritiserar artikeln för att inte ha framtidstänk. Elbilar kommer att bli lättare än bilar med förbränningsmotor i framtiden, därför är det fel att kritisera elbilar för vägslitage enligt Auke Hoekstra.
– Det betyder att elbilar i framtiden kommer att bli lättare än bensindrivna bilar. Går man enligt artikelns logik kommer elbilar i framtiden att minska på vägslitaget. Men som jag redan sade är det en nästan obetydlig mängd, säger Hoekstra till Svenska Yle.
The Telegraph uppger att University of Leeds medverkat i analysen. Universitetets pressavdelning skriver nu till Svenska Yle att det handlar om ett missförstånd och att de har bett tidningen att ta bort hänvisningen till universitetet.
Svenska Yle har också kontrollerat faktan från artikeln med Edinburghs universitet och en forskningsrapport gjord av John Low. Enligt Edinburghs universitet är ellastbilar mer problematiska än elbilar eftersom de är så tunga.
– För att nå klimatmålen måste utsläppen från transporter minska. Bland de miljövänliga alternativen är ellastbilar problematiska eftersom de är tunga och kan orsaka upp till 20–40 procent mera slitage, berättar John Low till Yle.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter