Tester: Så bra är Årets bil 2024 – Renault Scenic

Renault har återupplivat Scenic för den elektriska eran och likt sin föregångare blev Scenic E-Tech utvald till årets bil. I och med att flera motorsajter testat den nya elbilen är åsikterna dock splittrade.
– Om Scenic är värd “Årets Bil” är vi inte så säkra på, skriver CAR Magazine.
Genomsnittsbetyget landar på 4 av 5.

TEST RENAULT SCENIC. När den första generationen Renault Scenic gjorde debut blev det snabbt en stor hit. Med sin unika design och mångsidiga interiör var bilen startskottet för 00-talets MPV-trend. Nu, 28 år senare, är den elektriska generationen här. Under karossen är nya Scenic E-Tech i stort sett samma bil som den lite mindre Megane E-Tech, men med 10 cm längre hjulbas, ägnad åt baksätet.  

Även drivlinan i Renault Scenic E-Tech är tagen direkt från brorsan Megane E-Tech. Alltså finns två batterialternativ, med 170 eller 220 hästkrafter. Dock har energilagringen ökat från 60 till 87 kW i Scenic. Det mindre batteriet har 42 mils räckvidd och det större har upp till 62 mils räckvidd. 

De svenska priserna på Renault Scenic E-Tech startar på 464 900 kronor. Det större batteriet med 220 hästar och 62 mils räckvidd kostar från 549 900 kronor. Renault Scenic E-Tech konkurrerar med bilar som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya  och Kia EV6. Scenic E-Tech har säljstart nu under våren. Vi har sammanställt fem tester för att se vad de olika motorsajterna tycker om Renault Scenic E-Tech.

Top Gears betyg på Renault Scenic

Brittiska Top Gear tycker att Renault Scenic E-Tech sammantaget är en väldisponerad och trevlig bil att köra. Bilen får 8 av 10 i betyg.
– Scenic är mycket bra. Fjädringen är bra och styrningen snabb. Scenic är välbalanserad och livlig i kurvor. Den är väldigt lätt för en elbil med lång räckvidd – 1 850 kg, och det märks, utan att den känns lågkvalitativ. Top Gear skriver att det enda de önskar är att bilen inte hette Scenic, då de tror att namnet inte klingar så bra bland de brittiska köparna.

CAR Magazine betyg på Renault Scenic

Brittiska CAR Magazine är positiva till Renault Scenic, men har en del att opponera på när det gäller köregenskaperna. Betyget blir 4 av 5.
– När man kör runt i stadstrafik är accelerationen riktigt progressiv så det är lätt att köra smidigt. Men bromspedalen är fortfarande inte riktigt lika förutsägbar som en Tesla Model Y. Dessutom finns det ingen enpedalskörning, men de fyra stegen av inbromsning är till fördel och kan ändras snabbt med en knapp på baksidan av ratten.

CAR Magazine tycker dessutom att Scenic är trogen till den ursprungliga Scenic-filosofin – att säkerställa en hög nivå av säkerhet och komfort ombord. Däremot tvekar bilmagasinet på om Renault Scenic verkligen är värd den fina titeln. 
– Om Scenic är värd “Årets Bil” är vi inte så säkra på. 

Whatcar betyg på Renualt Scenic

Enligt brittiska Whatcar är Scenics största problem dess styrning:
– Den inkonsekventa styrresponsen tar lite tid att vänja sig vid. För att se till att Scenic inte ska känna sig ryckig är den initiala responsen inte särskilt snabb. Det märks mindre vid stadskörning, men på landsväg tar det längre tid att bygga upp ett förtroende som du skulle göra i Model Y med dess tyngre styrning.
Betyget blir 4 av 5

Autocar betyg på Renault Scenic

Autocar skriver att Scenic E-Tech inte bryter någon ny mark, men att dess teknik, interiör och rymlighet är riktigt bra. Bilmagasinet tycker också att Scenic är trevlig att köra. De ger bilen 4 av 5 i betyg.
– Det finns inga adaptiva dämpare på Scenic E-Tech, och inte heller som ett tillval. Men det gör inte så mycket eftersom chassit är väl avstämd och generellt mjuk. Du märker av Scenics vikt i skarpa kurvor, men den är aldrig överdrivet dramatisk och förtar inte den allmänna känslan av att detta är en avslappnad bil att köra.

Electrifying betyg på Renault Scenic

Elbilssajten Electrifying är positiva till Renault Scenic E-Tech men tycker att de stora nackdelarna är att bilens räckvidd inte når upp till förväntan, och att bagageutrymmet är märkligt formad vilket gör det svårt att packa effektivt. Men en av de stora fördelarna är att bilen är prisvärd. De ger den betyget 8 av 10.
– För en bil med lång räckvidd, snabba laddhastigheter, gott om utrymme och en högkvalitativ interiör är den mycket prisvärd. 

Video test Renault Scenic

Fakta Renault Scenic E-Tech Electric (2024)

Pris: Från 549 900 SEK
Motor: Elmotlr, 220 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km enligt WLTP
Vikt: 1 842 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1571/1908 mm

LÄS MER: