TEST: Suzuki Jimny – gräsligt rolig ute i terrängen

Medtrafikanterna tittar och folk kommer fram på macken för att prata – och sedan blir jag omkörd av en broder i en Lada Niva som legat bakom i tio mil. 
Suzuki Jimny är inte som andra bilar – den är bussig och trevlig – men en besvärlig kamrat på snabba långresor på motorvägen.
Men ute i terrängen imponerar den lilla bilen stort. Nu kommer den glada nyheten att modellen räddats kvar i Europa.

Suzuki Jimny har orsakat rena hysterin och de bilar Sverige fick har sedan länge sålt slut. Så ser det ut i hela Europa. Och kanske blir det inga fler bilar trots braksuccén. Rigida avgasregler från EU sätter stopp för den lilla söta japanska bilen. Vi förstår ingenting, stora tyskar med V8 går igenom nålsögat, men lilla Jimny med en tvålitersfyra slår byråkraterna ner på. 

Vi på CarUp bestämde oss förstås för att ta reda på vad som fått bilköparna att bli som galna – och varför EU vill stoppa den lilla söta terrängbilen. 

Vi plockar upp den lilla bilen en stekande högsommardag i ett industriområde längst ut i Uppsalas avkrokar. Det är högst oansenlig men ack så charmig uppenbarelse som står där på parkeringen. Bilen ser ut ungefär som en Geländewagen som krympt i tvätten, med vissa influenser av Lada Niva och gamla Suzukiklassiker som Samuraj. 

Trots den lilla lådformade karossen är det förvånansvärt rymligt och bekvämt i kupén, men baksätet är rena skämtet, och bagageutrymmet har knappt plats för en matkasse. Takhöjden är generöst tilltagen, det är svårt at tro det när man ser bilen utifrån. Instrumentpanelen minner mest om 90-talet, men den innehåller de allra senaste finesserna under det gamla skalet. Bland annat bjuder Jimny på filhållningsassistent och andra moderniteter. Bilen startas dock med nyckel, och den lilla fyran utan turbo startar med ett trevligt gammalddags motorsurr. 102 ystra hästar står till vårt förfogande. 

Jimny känns trevlig och lättkörd så länge vi håller oss i stan och farten stannar under 80 km/h. Styrningen känns lite vevig och oprecis, men det är inga problem så länge farten hålls nere.  Ljudnivån är heller inte så farlig. När vi kommer ut på motorvägen visar Jimny genast att det här inte är bilens rätta element. Vi håller oss runt 100 km/h och bilen måste ständigt passas för att färden inte ska bli vinglig. Upp mot 130 km/h dånar motorn och det är fullt sjå att hålla bilen mitt i filen. Nej, en Jimny ska helst hålla sig i skogen, eller till nöds i staden. Som discobil fungerar den jättebra, och som terrängbil är den fantastiskt. 

Mitt i den torraste sommaren är det svårt att hitta en lerpöl , men vi beger oss ut i kuperad ängsmark med stenar och andra besvärligheter. Inga problem alls för Jimny. På lågväxeln tuggar sig bilen fram och är urstark, den lilla motorn till trots. Det här är bilens rätta element, och det är här den briljerar. För den som behöver en ny, pålitlig och smidig jaktbil är Jimny rena fyndet. Den spöar betydligt dyrare terrängbilar, och suv:ar med fusk-fyrhjulsdrift ska vi inte tala om. 

Jimny är också en bil som gör de flesta medtrafikanter glada. Vissa vinkar, en kille i Lada Niva ligger bakom i många mil och efter ett tag känner vi oss som bröder han och jag. Kvinnor kommer fram på macken och pratar. Vissa bilister blir dock provocerade och måste köra om till varje pris. Vilka konstiga människor det finns. 

Om du behöver en kompetent terrängbil så rekommenderar vi köp, är du ute efter en häftig och cool bruksbil, fundera en extra gång, Jimny kan vara en påfrestande kamrat om ni ska ses varje dag. 

Så vad är det då som har orsakat hysterin runt Jimny? Klart att designen är en hit. Men jag tror att många är trötta på tvålkoppsformade bilar med digitala skärmar och där den ena bilen är den andra lik. Många av dagens nya bilar saknar personlighet. Jimny visar att många är beredda att stå ut med lite sämre egenskaper bara bilen har själ, hjärta och särart. Något att tänka på för världens biltillverkare. 

Men nu är det så illa att Jimny knappt går att få tag på längre. Alla nya bilar i Sverige är sedan länge slutsålda och de allra sista levererades nu i sommar. Och vill det sig riktigt illa kommer det inga fler. Snyft. Byråkraterna på EU har slagit ner på avgasreningen och CO2-snittet för Suzuki. De släpper igenom stortyskar med vrålande dubbelturbo-V8:or på 600 hk eller mer, men inte en liten japan med 102 hk får inte passera nålsögat. Ibland är världen bra konstig. Men nu kommer den glada nyheten om att Jimny är på väg att räddas. Suzuki ska klassa om bilen till lastbil genom att slänga ut det mikroskopiska baksätet och införa ett lastgaller. Då räknas bilen in i en annan utsläppspool och det kan bli fritt fram i EU igen. Du kan se på bilderna härintill hur Suzuki modifierat Jimny. 

Fakta Suzuki Jimny 

Pris, från kr: 189 900. kr (slutsåld)   
Mått L 365/B 165/H 172 cm. 
Tjänstevikt, kg. 1 170 kg,
Max dragvikt: 1 300 kg.  
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1,5 liter. 102 hk, 130 Nm vid 4 000 v/min.  
Transmission: Femväxlad manuell växellåda, Inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel .   
Prestanda: Toppfart 145 km/h. Acceleration 0–100 km/h på 14,1 sekunder.   
Bensinförbrukning:  
7,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 178 g/km.