Med en elektrisk räckvidd på 10 mil klarar nya Skoda Superb vardagen lika bra som en elbil. Kombin bjuder på härlig komfort tack vare ett fint chassi och en lägre vikt än elbilar. Carup har testat Skodas nya modell i Portugal och fann en bil nästan helt utan svagheter.
Skoda Superbs släktskap med Volkswagen Passat är tydligt och inget man försökt att dölja. Teamen bakom skapelserna har samarbetat och bilarna har snarlika dimensioner och tekniska förutsättningar. Laddhybriderna är dessutom utrustade med samma batteri även om Volkswagen skrivit ut att Passaten går 12 mil på el medan Skoda sagt att Superben går 10 mil på el. Men Skoda har skrivit ut netto och Passat totala kapaciteten, så i teorin borde det inte vara någon skillnad.
Superben har varit med förut. Faktum är att den första modellen lanserades för hela 90 år sedan. Nu kommer den fjärde generationen, sedan företagets intåg i Volkswagen-gruppen år 2001 och resultatet är riktigt bra. Om det beror på släktträdet eller framtidsvisionen är inte helt klart, säkert är i alla fall att nya Skoda Superb saknar svagheter.
Design
Designen är snygg och kanske något mer extravagant än vad man hade väntat sig på förhand. Den har någon sorts odefinierbar elegans över sig. Aningen präktig kanske, vilket drar ner raggningspotentialen. Förutom en välsorterad färgpalett att välja mellan, erbjuds den med ett trevligt fönster mot himlen. Den som vill kan uppgradera till lyxpaketet L&K, en passning till företagets ursprung som grundades 1925 av duon Laurin & Klement.
Karossen är ny och konstruerad i en mer strömlinjeformad aerodynamisk utstyrsel vilket gör den till Skodas minst luftbromsande vardagsbil någonsin. Med hela 15 procent har man lyckats sänka luftmotståndskoefficienten, ner till knappa 0,25. I enlighet med Passaten har även Superben vuxit till sig ytterligare 4 centimeter för extra utrymme och komfort.
Grillen har också fått sig en uppdatering där den klassiska Skodagrillen omformats med ett par nätta penseldrag och gjort den något mer distinkt och kantig. Vindrutan är också brantare men det är inget man ser med blotta ögat.
Fram och baklyktor kommer med nya, andra generationens Matrix LED-lampor och tar plats i slimmad stil med kristallskimrande kraftfull belysning med en gnutta turquoise nyans. För att slippa bry sig om vilka ljus man väljer beroende på väder har man tagit fram en allvädersfunktion som fungerar i alla sorters regn, rusk och dimma.
Interiör
Invändigt möts vi av en mycket behärskad och funktionell design utan onödiga touchpaneler som inte alltid gör som man säger. Ledorden har varit funktion och hållbarhet vilket implementerats enligt utsago. Här lever det taktila och digitala i harmoni. Under den mycket användarvänliga 13 tums datorskärmen har man lyckats skära ner det till tre fysiskt vridbara rattar som styr över luftkonditioneringen och de olika körlägena. Ratten pryds av en mängd antal knappar som tydligt och avgränsat fyller separata funktioner utan krångel eller missvisande logotyper. Jag räknar till fem USB-C-portar, två bak, två fram och en femte uppe vid backspegeln.
Stolarna och dörrsidorna är av hållbart garvat läder tillsammans med högkvalitativa textilier av återvunnet material och skapar en trevlig omgivning för förare och passagerare. Stolarna justeras enkelt med elektronisk styrning och är utrustade med mycket bra massage och värme. Det finns även en kylfunktion som ska hålla en sval om ryggen som gärna hade fått ge större effekt.
Utrymmen
Med sina 4 centimeter längre kaross har bilen i alla fall inte blivit mindre. Det finns gott om plats både i fram och baksäten och har man väldigt långa ben och vill skjuta bak stolen rejält finns det fortfarande utrymme för passageraren i baksätet.
Men den riktiga solstrålen får sägas vara det enorma bagageutrymmet som vuxit sig 30 liter större från föregående modell. Här har man som företagare eller målsman ett rejält utrymme på 690 liter för diverse resväskor, sportutrustning, skrot och klenoder av alla slag. Det så kallade “smart-bagageutrymmet” har så många funktioner att man skulle behöva en lathund för att komma ihåg alla sätt som det går att stuva om den på.
Teknik & Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet fungerar utmärkt och kan enkelt ställas in efter förarens preferenser och sparas i genvägar. Man byter enkelt från bilens tekniska inställningar, mellan GPS, ljud och underhållning utan strul och på ett väldigt naturligt sätt.
Det finns fyra körlägen: eco, komfort, normal och sport. Det är enkelt att skifta mellan lägena antingen genom några enkla tryck på skärmen eller med vredet i mittkonsolen. Är man nyfiken kan man klicka sig vidare in på det individuella valet och göra mer markanta regleringar som att maximera fjädringen i komfortläget eller göra körkänslan mer styv inom sportläget.
Köregenskaper
I det mycket komfortabla, justerbara sätet sitter man som klistrad bakom ratten med god sikt och ordentligt med utrymme. Att känna sig bekväm och säker bakom ratten är en förutsättning för en bra körupplevelse, vilket man sannerligen har i nya Skoda Superb.
Med en ganska robust styrning och ordentlig vägkontakt är man lugnet själv när man glider fram i Lissabons rusning. Bilens känns säker utan nyckfulla inslag. Framkomsten är rytmisk och det är enkelt att reglera farten med jämnhet.
Förarassistenten fungerar bra i filkörning genom Lissabons utkanter och gör en uppmärksam på sin omgivning samtidigt som man slipper sitta och räta upp bilen på ojämna rakor. Som bäst fungerar den när det är streckat då den nya nanotekniken förmodligen har lättare att registrera var körfältet börjar och slutar. Vid körning på krokiga vägar över de försomriga, portugisiska kullarna fungerar assistenten enligt förväntan mindre bra. Vid heldraget känner den inte heller av lika tydligt.
Komfort
Som jag varit inne på tidigare är Superbens komfort av yppersta klass. Varken diesel- eller bensinvarianten ger ifrån sig något oväsen och laddhybriden är knäpptyst. Massagefunktionen känns inte som något man bara slängt in för att lyxa till det lite, utan den gör en gedigen insats vid krämpor i ländryggen. Baksätet är rymligt, mjukt och bilen känns luftig och ljus. Med det sagt är det inga konstigheter för pendlare eller för dem som gärna åker på bilsemester eftersom miljön är bekväm och hemtrevlig under långa sträckor.
Fartresurser
Komfort och hållbarhet är som sagt ledorden men har man verkligen bråttom är det ingen konst att komma upp i lite högre hastigheter.
Jag fick testa tre varianter nere i Portugal. Instegsmodellen 1,5 liter bensindriven mildhybrid 150 hk, 2-liter dieseldriven på 193 hk och laddhybrid på 204 hk. Den förstnämnda framhjulsdrivna bensinmodellen har både kraft och fart så att du passar in i portugisiskt tempo. 7-växlad automatlåda med rappt gensvar tar dig enkelt upp till anpassad hastighet vid påfart och ger dig ingen känsla av att du inte hinner med.
Dieselvarianten med fyrhjulsdrift är det desto bättre tryck i men inget som får en att missa avfarter även om den är märkbart snabbare och kraftfullare än sin bensindrivna lillebror. Den här var roligare att köra på de slingriga kustvägarna och fick en att känna g-krafterna ut ur kurvorna på ett kontrollerat och förtroendeingivande sätt.
Laddhybriden testades under mer återhållsamma trafikförhållanden men hade en härlig acceleration och ett mycket tystlåtet svung i sig. De olika körlägena kan som jag nämnt anpassas efter smak och tycke och jag måste erkänna att komfortläget var aningen underhållande i sin mjuka fjädring och piggade upp i den oförutsägbara stadsmiljön.
Räckvidd
Klockren uppdatering från Skodas ingenjörer som med den nya laddhybriden bjuder på ett 25,7 kWh stort batteri och som ger dig hela 100 km räckvidd (WLTP). Det är inte många människor som behöver särskilt mycket mer än så i sin vardagliga framfart och faktum är att det är mer än dubbelt så bra som föregångaren. Batteriet laddas upp till 80 procent från 10 procent på bara 25 minuter och ger en total systemeffekt på 150 kW och 204 hästkrafter.
Ekonomi
Instegsmodellen kliver in på överkomliga 439 300 med standardpaketet Selection. Vill du lyxa till de lite kan du hoppa upp ett snäpp till utrustningsnivån L&K och då landar du på 537 300. Laddhybriden lanseras i Sverige preliminärt från vecka 14, alltså i början av april och då får vi veta vad den kostar.
Helhet
I slutändan finns det inte mycket att klaga på med denna fjärde generationens Skoda Superb. Erfarenhet och nyfikenhet när det samspelar som bäst genererar en säker, prisvärd och framförallt bekväm bil som uppfyller de kraven man ställer på en kombi. Enligt Skodas egen kundsegmentering är hela 89 procent företagskunder vad gäller Superben och det går inte att säga att man inte får valuta för pengarna. Lägger du därtill på lyxpaketet känns den nästan exklusiv.
Vill man tillskriva bilen en särskild spetskompetens så landar jag i komfort. Det här är en bil som jag enkelt kan se mig själv korsa kontinenten i. Lastar du den tungt för långresa trummar den säkerligen på i rask takt ändå, rymligheten gör att du inte känner dig instängd och planeringen ger dig god sikt ändå. Man har inte krånglat till det, med frustrerande stilpoäng utan behållit fötterna på jorden och trots att det var första gången jag körde bilen var det aldrig trassligt att hitta fram till funktionen man sökte. Jag kände mig helt enkelt hemmastad trots att jag var helt nyinflyttad.
Om man nu motsägelsefullt ändå ska ge sig in på en av bilens nackdelar så landar min röst på förarassistenten. Nanoteknologin håller ens humör uppe vid längre rakor med streckade körfält men i mindre strukturerade vägförhållanden vågar man inte ge den alltför mycket tilltro.
Betyg Skoda Superb ⭐⭐⭐⭐
4 stjärnor av 5 möjliga.
Fördelar | Nackdelar |
Utrymme | Förarassistenten |
Bekvämlighet | Kylfunktionen i sätet |
Räckvidd på el | |
Trivsam interiör |
Fakta Skoda Superb 2024
1.5 TSI m–HEV
Pris: Från 439 300 kronor.
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Mått: Längd 4902 mm, bredd 1849 mm, höjd 1482 mm.
Vikt: 1575 kg
Toppfart: 220 km/h.
2.0 TDI 4×4
Pris: Från 472 300 kronor.
Motor: 2-liters fyrcylindrig diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Mått: Längd 4902 mm, bredd 1849 mm, höjd 1482 mm.
Vikt: 1750 kg.
Toppfart: 222 km/h.
iV PHEV
Pris: Saknas uppgifter
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensin, elmotor, 204 hästkrafter, 350 newtonmeter.
Mått: Längd 4902 mm, bredd 1849 mm, höjd 1483 mm.
Vikt: 1750 kg.
Räckvidd på el: Cirka 10 mil.
Toppfart: 220 km/h.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.