Test: Skoda Kodiaq – laddhybrid som övertygar

Skodas flaggskepps-SUV är tillbaka, både större och starkare. Den 10 mil långa räckvidden på el gör den till ett gångbart alternativ till elbilar. Bilen är så komfortabel att jag gärna skulle köra den hela vägen hem från Barcelona. Men det får nog bli på bensin. Även om den kan snabbladdas så skulle laddhybriden kräva minst 30 laddstopp.

Kodiaq debuterade år 2016 som Skodas svar på en modern SUV, med fokus på rymlig interiör och funktionalitet. Bilen har ett nära släktskap till Volkswagen Tiguan och bygger till stor del på samma mekaniska grunder i form av chassi, motor och batteri. 

I en tid då helt eldrivna bilar ofta är ett kliv upp på den, i och för sig allt mer sjunkande prislistan, är Skodas flaggskepps-SUV ett prisvärt alternativ. Den stora nyheten i och med 2024 års modell är att den kommer erbjudas med den nya drivlinan Kodiaq iV, alltså som laddhybrid. Med en batterikapacitet på 25,7 kWh levererar den 10 mils räckvidd WLTP endast på el. En tillräcklig räckvidd för daglig körning de allra flesta. För den som vill långköra på endast el så kan batteriet numera DC-laddas med maximal effekt på 50 kW.

Design

Utvändigt är det ingen “huvudvändare” direkt utan bilen har snarare ett familjärt tilltal som reflekterar dess egenskaper, även om Skodas nya konceptdesign “Modern Solid”, kanske gett den ett lite rivigare utseende. Precis som kombi-modellen Superb i tjeckernas nya lineup har även storebror fått en mer aerodynamisk kaross som drar ner luftmotståndskoefficienten till 0,28.

Fram och baklyktor kommer med nya, andra generationens Matrix LED-lampor och tar plats i slimmad stil med kristallskimrande belysning med animerade indikatorer. För att slippa bry sig om vilka ljus man väljer beroende på väder har man tagit fram en allvädersfunktion som fungerar i alla sorters regn, rusk och dimma.

Interiör

Invändigt imponerar den mer än utvändigt. Bilen känns lyxig och påkostad, utan att man för den sakens skull behöver vara rädd för att spilla barnmat. En ljus, luftig och inbjudande miljö gör att man stortrivs bakom ratten såväl som i baksätet. Det vältonade takfönstret släpper in precis så mycket solljus att man avslappnat kan njuta av fint väder utan att behöva kisa med ögonen. 

Bilen har också ett gäng smarta så kallade “simply clever”-funktioner som en rengöringsstav till displayen, ett paraply i förardörren och en inbyggd isskrapa. Tillgängligheten och kvalitén på dessa smarta attiraljer gör att jag faktiskt kan se mig själv använda dem. 

Stolarna och dörrsidorna är av hållbart garvat läder tillsammans med högkvalitativa textilier av återvunnet material och skapar en trevlig omgivning för förare och passagerare. De så kallade Ergo-stolarna justeras enkelt med elektronisk styrning och är utrustade med mycket bra värme och erbjuds även med massage. Det finns också en kylfunktion som ska hålla en sval om ryggen som gärna hade fått ge en mer märkbar effekt. 

Utrymmen

Det är ordentligt med utrymme i nya Kodiaq både i fram- och baksätet. Bilen har blivit sex centimeter längre den här gången och i den femsitsiga versionen har bagageutrymmet vuxit med hela 75 liter, till maffiga 910 liter. Det är så att du får in allt och lite till. Behöver du ännu mer utrymme kan du fälla ner stolarna i baksätet vilket ger dig maximalt utrymme på totalt 2105 liter. 

Sjusitsvarianten som tillåter en att fälla upp extra sittplatser i bagageutrymmet är guld värt för större familjer med småbarn. Att klämma in två vuxna där bak är lättare sagt än gjort och lämpar sig bara för kortare sträckor.

Teknik & Infotainmentsystem

Allt med nya Kodiaq känns simpelt och lätthanterligt när det kommer till infotainmentsystemet. Displayen är enorm vilket gör det ännu lättare att hitta rätt med fingret och GPS:en kan rulla på vid sidan av medan man bläddrar i menyraden. Reglagen är minimalistiska och deras funktion kan anpassas efter förarens behov. 

“Laura” som är systemets röstassistent ger svar på det mesta och hjälper dig i rätt riktning. Ber man henne stänga av förarassistenten exempelvis så får man upp menyn på displayen där man kan stänga av funktionen. Här hade man önskat att “Laura” kunde stänga av funktionen helt på egen hand så att man slipper ta fokus från vägen.

Köregenskaper

Styrningen är rätt så robust men inte på ett dåligt sätt och den går att mjuka upp en aning med körläget “komfort”. Dieselvarianten har lite mer attityd och är lite mer direkt än bensin och laddhybriden.  Det är inga som helst problem ifall man skulle vilja trycka på i vänsterfilen utan bilen känns väldigt bekväm och trygg även i hastigheter upp emot 140 km/h.

Inte helt tokigt av Skoda att satsa på en mer aerodynamisk kaross heller eftersom SUV:ar tenderar att plocka upp en hel del luft som kan ge en vobblig känsla när man ökar takten. Precis som med Skoda Superb är jag inte helt övertygad av den nya nano-styrda förarassistenten även om den kan vara rätt skön på trafikerade motorvägar eftersom man slipper sitta och småstyra hela tiden.

Komfort

Vad gäller komfort finns det verkligen inget att klaga på. Skoda har och verkar förbli mycket duktiga på att känna av vad som egentligen menas med komfort. Sikten är god, sätena är sköna, funktioner och system är väldigt intuitiva och den minimalistiska designen kantas inte av onödiga stilpoäng. Head-up displayen vill jag också lyfta fram eftersom den bidrar till lugn när man kör i obekanta miljöer. 

Hastighetsvarningen kan vara en smula irriterande och lite högljudd men går att stänga av väldigt enkelt. Ljudvolymen i övrigt är oerhört behaglig med lagom skönt motorsurr i bakgrunden.

Fartresurser

Det är inte den snabbaste bilen direkt men vem väntar sig det av en familjebil. Om man trycker plattan i mattan kan det ta lite tid för den att växla upp och den kan vara lite slö vid högre varvtal men det är inget som stör. Det finns så det räcker helt enkelt. 

Räckvidd

Vid det här laget blir det svårare och svårare att ifrågasätta laddhybriderna med tanke på hur användbart 10 mil på el är. De flesta i Sverige kör sällan längre än så per dag och ifall bensinmotorn tar över inför de sista kilometrarna hem, är klimatavtrycket knappt nämnvärt med tanke på produktionsresurserna som helt eldrivna bilar kräver.

Systemeffekten på laddhybriden ger totalt 204 hästkrafter/150 kW och det nya högspänningsbatteriet kan snabbladdas från 10 till 80 procent på 25 minuter. Men vem snabbladdar egentligen en laddhybrid? Besparingen mot att tanka blir relativt minimal.

Ekonomi

Priserna börjar på 381 000 kronor vad gäller bensinmodellen. Dieselvarianten med fyrhjulsdrift börjar på 476 800 kr och laddhybriden som endast erbjuds i femsitsig version på 530 700 kr. 

Helhet

Ett mycket bra val för en väldigt rimlig peng för den som vill ha något bekvämt och prisvärt där det märks att man lagt ner tid och fokus på att skapa en trivsam och funktionell bil.

Betyg Skoda Kodiaq ⭐⭐⭐⭐

4 stjärnor av 5 möjliga.

FördelarNackdelar
RäckviddFörarassistenten
UtrymmeRöstassistenten
Interiör
Komfort

Fakta Skoda Kodiaq 2024

1.5 TSI mHEV

Pris:  408 500 kr
Effekt: 110 kW / 150 hk
Mått: 4,758 mm, 1,864 mm, 1,659 mm
Tjänstevikt: 1661–1819 kg
Toppfart: 207 km/h. 

2.0 TDI

Pris: 476 800 kr
Effekt: 142 kW / 193 hk
Mått: 4,758 mm,1,864 mm, 1,659 mm
Tjänstevikt: 1798–2000 kg
Toppfart: 205 km/h

1.5 TSI iV

Pris: 530 700 kr
Effekt: 150 kW / 204 hk
Mått: 4,758 mm, 1,864 mm, 1,659 mm
Tjänstevikt: 1913–2084 kg
Räckvidd på el: Cirka 10 mil
Toppfart: 210 km/h
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester