Test: Nya VW Tiguan laddhybrid matchar elbilar

NICE. Laddhybriden Volkswagen Tiguan är billigare än ebilen Volkswagen ID.4 med motsvarande utrustning. Är den även ett bättre köp? En hel del talar för det. 

Många hade räknat ut laddhybriderna efter att de minskat sin försäljning kraftigt under flera år. Men efter att flera märken lanserat nya moderna laddhybrider med lång räckvidd tar de revansch på elbilar och ökar sin försäljning. 

Volkswagen Tiguan är märkets mest sålda modell och nu släpps den i en laddhybridversion som blir en svår utmanare till märkets elbilar. Den relativt välutrustade grundmodellen av Tiguan eHybrid går loss på 514 900 000 kronor, vilket är drygt 40 000 billigare än Edition-modellen av Volkswagen ID.4. 

Då får köparen en elektrisk räckvidd på 10 mil (12,7 mil under optimala fårhållanden), och en bensinmotor som eliminerar laddstopp när det är dags för långresa. Kanske det bästa av två världar, även om vissa pekar ut laddhybrider som en klimatbluff. Men för förare som verkligen laddar bilen är 10 mil fullt tillräckligt för att all vardagskörning ska kunna göras på el. 

Bilen är i alla fall minst lika trevlig att köra om Volkswagens elektriska modeller, och så länge du kör på el kan den lätt misstas för en elbil. För privatföraren är det förvisso svårt, men inte omöjligt, att räkna hem laddhybriden jämfört med bensinaren som endast kostar 384 900 kronor. För tjänstebilisten blir skatten på Tiguan laddhybrid omkring 400 kronor högre i månaden än för en ID.4. Men kanske blir andrahandsvärdet är stabilare på laddhybriden. För den som kört elbil känns det dock konstigt att gå tillbaka till att köra en bil med förbränningsmotor. Men med det sagt är Tiguan laddhybrid ändå något av det bästa från två världar. 

Design

Första intrycket när jag såg nya Tiguan på en visning i tyska Braunschweig för ett halvår sedan tyckte jag den var urful. Men designen vinner i längden och jag börjar gilla den anspråkslösa bilen. Den är betydligt mer karaktärslös än den kantiga föregångaren, men samtidigt mer modern. Några designpriser och skönhetstävlingar vinner den inte och det är ingen bil för dig som vill sticka ut och synas. Interiören har fått sig ett stort designmässigt lyft jämfört med föregångaren och känns både mer ombonad, aningen lyxigare och mer modern. 

Interiör och förarmiljö

En detalj jag är svag för är volymvredet mellan stolarna. Volkswagen har fixat till en del tidigare missar med touchknappar och det är lätt att trivas i Tiguan, det är få saker som stör eller irriterar. Materialen är ett snäpp upp från föregångaren, och känns väl så påkostade som i den interna elektriska konkurrenten ID.4. Det finns ett rejält instrumentkluster framför ratten och en väl tilltagen skärm i mitten. Men närmare 20 knappar på ratten, om än riktiga knappar, är en knepig lösning. Det tar lång tid att bli van och lära sig hitta knapparna. 

Utrymmen

Baksätet är lite trängre än på Volkswagen Passat som är en av de ledande i klassen, men det räcker bra för 2-3 vuxna. Benutrymmet är tillräckligt så länge inga tvåmeters människor sitter i fram. Insteget är mycket enkelt. Bagageutrymmet är på 490 liter, vilket är ett av de bästa i klassen och större än många kombibilar. Mycket utrymmen för pengarna. 

Teknik & Infotainmentsystem

Tiguan går att utrusta med Volkswagens Travel Assist-system som fungerar fint när jag testar det både på små bergsvägar och hårt trafikerade autostrador. Till skillnad från Tesla är ratten kapacitiv. Det betyder att den känner av om jag har händerna på ratten, så jag behöver inte sitta och smådra i ratten. Bilen kör således själv så länge jag har händerna på ratten. Det som krävs är bra vägmålningar och att det inte blir för kurvigt, får då hänger inte systemet med riktigt. Det bromsar även ner farten före rondeller. Släpper jag ratten för länge kör bilen in till sidan och tänder varningsblinkersen. 

I övrigt är teknologin inriktad på att massproducera en så bra bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, och utvecklingsavdelningen har lyckats. Volkswagen kallar det för MQB Evo. Mycket längre än så här kommer vi nog inte med gamla hederliga förbränningsmotorer utan att prislappen ska bli för hög. 

Köregenskaper

Styrningen känns ganska köttig och skön. Bilen är inte alltför direktstyrd och inte heller diffus. Lagom som så mycket annat på Tiguan och det är vilsamt att köra långt på motorväg, särskilt om du slår på Travel Assist som styr och gasar så länge jag har händerna på ratten. När vägen blir sämre märks det trots allt att detta är en massproducerad billig bil där Volkswagen måste snåla någonstans för att göra vinst. Den sista lilla förfiningen i fjädring och stötdämpning saknas och jag tycker bilen känns lite struttig över ojämnheter. Kanske saknas den sista busiga körglädjen, men det är inget som stör mig. Laddhybriden kan köras på el ända upp till 140 m/h om du inte gasar för hårt. 

Komfort

Du sitter bra i både framsäten och baksäten, även om det kunde få vara mer skålat, bitvis är min känsla att jag sitter på sätena mer än i dem. Ljudnivån är behagligt låg och dagens bilar med förbränningsmotorer bullrar inte mer än elbilar. Fjädring och stötdämpning är inte fullt så förfinade som hos dyrare konkurrenter, även om det inte är dåligt. Massagestolar finns som extrautrustning, ett trevligt tillbehör. 

Fartresurser

Inte lika kvick som Volkswagens nya elbilar, men även den motorsvagare laddhybriden med 204 hästkrafter tillfredsställer alla mina behov. Vem är egentligen betjänt av hästkraftsinflationen som kommit med elbilarna? Försäkringsbolagen och däcktillverkarna kanske. 

Räckvidd

Total räckvidd på en full tan bensin och fulladdat batteri med el är omkring 100 mil. På enbart el ska Tiguan komma 10 mil, vintertid blir det lite mindre. Det räcker för att de flesta ska klara all sin vardagskörning på el om de laddar varje dag. 

Ekonomi 

Med ett frånpris på 514 900 kronor och tillägg på några tusenlappar för edition blir laddhybriden billigare att köpa än en motsvarande ID.4. För förmånsbilisten blir dock skatten något högre, cirka 400 kronor mer i månaden. Företagsleasing ligger på 6115 kronor exklusive moms inkl försäkring och service, vilket är i paritet med en ID.4. Troligen något dyrare totalt sett att äga en elbilen, men för den som kör långt eller ofta drar släp eller husvagn kan det vara värt merkostnaden.

Helhet 

Med en räckvidd på åtminstone tio mil klarar nästan alla sin vardagskörning på el med nya Tiguan. Bilen är en riktigt trevlig bekantskap och minst lika bra som elbilen ID.4. Inredningen är mer genomarbetad och påkostad i Tiguan.

Betyg ⭐⭐⭐⭐

4 stjärnor av 5 möjliga stjärnor.

FördelarNackdelar
Lång räckviddLite könlös
HelhetAningen stötig
fjädring ibland
Utrymmen
Komfort
Kvalitet

Fakta Volkswagen Tiguan eHybrid 204 hk

Pris: från 514 900 kronor
Motor: Bensin-el. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/min. Elmotor max effekt 115 hk (85 kW).
Batteri: 19,7 kWh netto.
Max. effekt: 204 hk (150 kW)
Max. vridmoment: 350 Nm.
Cylindervolym: 1,5 liter
Drivsystem: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-stegad DSG (dubbelkopplingsväxellåda) 
Bränsleförbrukning, blandad körning, WLTP: 0,4 l/100 km 
Elförbrukning, blandad körning, WLTP: 16,9 kWh/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning, WLTP: 9 g/km
Elektrisk räckvidd, WLTP: upp till 127 km
Topphastighet: 210 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Längd / Bredd / Höjd: 4 539 mm /1 842 mm / 1 639 mm utan takreling (1 660 mm med takreling)
Axelavstånd: 2 680 mm
Vändcirkel: 11,7 m
Tjänstevikt: 1867 kg
Maxlast: 533 kg
Luftmotståndskoefficient: cW 0,28
Bagageutrymme, volym: 490-1 650 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 800 kg 
Transparens: Volkswagen har bekostat resa och uppehälle under det internationella presseventet för VW Tiguan.
LÄS MER: