Det är inte bara elen som förbrukas under körning som kostar för en elbil. En hel del energi försvinner iväg när bilen laddas. Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se hur mycket laddförlusterna skiljer sig mellan bilmärkena.
När det kommer till strömförbrukning hos en elbil är det inte bara avgörande hur effektivt elmotorn använder energin och därmed bestämmer räckvidden. Vid laddning uppstår även så kallade laddningsförluster. Det betyder att det går åt mer energi än vad batteriet faktiskt tar emot. Alltså går energi förlorad som du betalar för men som inte hamnar i batteriet. Dessutom syns förlusterna inte i färddatorn eftersom det sker vid stillastående laddning.
Laddningsförluster kan inte förhindras, men i tider av energibrist och stigande elpriser bör man åtminstone hålla koll på vilka bilar som är de värsta energislukarna. Den främsta anledningen till laddningsförluster är omvandlingen av växelström från nätet till likström för lagring i batteriet. Tyska konsumentorganisationen ADAC har testat 70 elbilar i ett så kallat Ecotest, för att se elbilarnas sanna laddningsförluster. Här finns information om hur testet genomförs.
Samtliga bilar testet har laddats med växelström, AC, via fordonets laddkabel vid en väggbox på 22 kW under samma omgivningsförhållanden vid 23 grader. Fordonen använder alltså maximal laddningseffekt som stöds av den inbyggda laddaren. Skillnaderna mellan energin som krävs för en full laddning och nettobatterikapaciteten är ibland stor, vilket tabellen nedan visar.
Polestar 2 Long Range Single Motor får bland de sämsta resultaten i ADAC:s Ecotest. Bilen behöver laddas med 89 kWh för att fylla nettobatteriet på 72.5 kWh vilket motsvarar nästan 23% bara i laddningsförlust. BMW iX måste laddas med 125.2 kWh för att fylla 105 kWh i nettobatteriet. Resultatet för den billiga Renault Twingo Electric är också dåligt, den måste laddas med 27.2 kWh för att fylla 21.4 kWh. Ford Mustang Mach-E använder 106.3 kWh för 88 kWh i nettobatteriet.
Bilar som däremot gjorde bra ifrån sig i ADAC:s test är bland annat MG Marvel R, då användes 74.5 kWh för 69.9 kWh i nettobatteriet. Även Cupra Born fick ett bra resultat på 62.6 kWh för 58 kWh. Subaru Solterra var den enda bilen som i tabellen fick ett minusresultat. Det ska dock noteras att Subaruns nettobatterikapacitet inte kunde mätas och därför blir resultatet inte speciellt tillförlitligt. Se hela listan över laddningsförlusterna av 70 elbilar i ADAC:s test nedan.
Så mycket drar elbilarna vid laddning enligt testet
Bilmodell | Räckvidd enligt ADAC | Batteri, netto kWh | Åtgång kWh vid laddning | Skillnad | Skillnad % |
BMW iX xDrive 50 | 610 | 104 | 125,2 | 21,2 | 20,38% |
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art | 575 | 107,8 | 124,9 | 17,1 | 15,86% |
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD | 555 | 77,4 | 86,3 | 8,9 | 11,50% |
BMW i7 xDrive 60 | 545 | 101,7 | 119,9 | 18,2 | 17,90% |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 530 | 90,6 | 106,5 | 15,9 | 17,55% |
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic | 530 | 108,4 | 124,2 | 15,8 | 14,58% |
BMW i4 eDrive40 | 490 | 80,7 | 96,3 | 15,6 | 19,33% |
Nio ET7 (100 kWh) | 485 | 90 | 99,5 | 9,5 | 10,56% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range | 480 | 88 | 104,3 | 16,3 | 18,52% |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 480 | 72,5 | 89 | 16,5 | 22,76% |
Kia EV6 (77,4 kWh) | 470 | 77,4 | 87,4 | 10 | 12,92% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD | 470 | 77,4 | 85,7 | 8,3 | 10,72% |
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD | 450 | 88 | 106,3 | 18,3 | 20,80% |
Skoda Enyaq Coupé RS iV | 450 | 77 | 88,2 | 11,2 | 14,55% |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (nach Facelift) | 435 | 64 | 72,8 | 8,8 | 13,75% |
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD | 435 | 77,4 | 84,6 | 7,2 | 9,30% |
Porsche Taycan Sport Turismo GTS | 420 | 83,7 | 97,9 | 14,2 | 16,97% |
Nio EL7 (100 kWh) | 420 | 90 | 101,1 | 11,1 | 12,33% |
Tesla Model 3 | 415 | 60 | 70,5 | 10,5 | 17,50% |
Tesla Model Y Maximum Range AWD | 415 | 79 | 88,6 | 9,6 | 12,15% |
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line | 410 | 76,6 | 83,7 | 7,1 | 9,27% |
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim. | 410 | 67 | 79,4 | 12,4 | 18,51% |
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration | 410 | 64,8 | 74 | 9,2 | 14,20% |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 400 | 83,7 | 95,2 | 11,5 | 13,74% |
VW ID.5 Pro Performance | 400 | 77 | 83,6 | 6,6 | 8,57% |
BMW iX3 Impressive | 400 | 73,8 | 85,3 | 11,5 | 15,58% |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 395 | 75 | 88,4 | 13,4 | 17,87% |
Skoda Enyaq iV 80 | 395 | 77 | 86,9 | 9,9 | 12,86% |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 390 | 86,5 | 96 | 9,5 | 10,98% |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 390 | 64 | 73,9 | 9,9 | 15,47% |
VW ID. Buzz Pro | 390 | 77 | 90,8 | 13,8 | 17,92% |
Genesis GV70 Electrified Sport AWD | 380 | 77,4 | 86,6 | 9,2 | 11,89% |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 385 | 77 | 88,5 | 11,5 | 14,94% |
Audi e-tron GT quattro | 370 | 83,7 | 86,9 | 3,2 | 3,82% |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 366 | 84,7 | 100,8 | 16,1 | 19,01% |
Audi e-tron 55 quattro | 365 | 83,6 | 94,3 | 10,7 | 12,80% |
Genesis GV60 Sport Plus AWD | 365 | 77,4 | 87,7 | 10,3 | 13,31% |
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp | 365 | 60 | 70,4 | 10,4 | 17,33% |
Mercedes EQB 350 Electric Art 4Matic | 360 | 66,6 | 76,1 | 9,5 | 14,26% |
Mercedes EQA 250 Electric Art | 350 | 66,6 | 75,7 | 9,1 | 13,66% |
Kia EV6 (58 kWh) | 350 | 58 | 64,4 | 6,4 | 11,03% |
Subaru Solterra Platinum Plus | 350 | 71,5 | 70,7 | −0,8 | −1,12% |
BYD Atto 3 EV Design | 345 | 60,5 | 68,7 | 8,2 | 13,55% |
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro + | 340 | 59,3 | 68,7 | 9,4 | 15,85% |
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack | 335 | 63 | 71,8 | 8,8 | 13,97% |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens | 335 | 52 | 64,3 | 12,3 | 23,65% |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 335 | 58 | 64,8 | 6,8 | 11,72% |
Mercedes EQV 300 lang | 325 | 90 | 100,6 | 10,6 | 11,78% |
MG Marvel R Electric Performance | 325 | 69,9 | 74,5 | 4,6 | 6,58% |
MG5 Electric Maximum Range Luxury | 315 | 57,7 | 61,9 | 4,2 | 7,28% |
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD | 310 | 75 | 90 | 15 | 20,00% |
VW ID.4 GTX 4Motion | 310 | 77 | 83,7 | 6,7 | 8,70% |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 300 | 56 | 68,4 | 12,4 | 22,14% |
Cupra Born e-Boost (58 kWh) | 295 | 58 | 62,6 | 4,6 | 7,93% |
Aiways U5 Premium | 290 | 61 | 72,3 | 11,3 | 18,52% |
Opel Corsa-e Elegance | 280 | 46 | 53,1 | 7,1 | 15,43% |
Peugeot e-208 GT | 280 | 47,5 | 53,1 | 5,6 | 11,79% |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 270 | 47,5 | 55,4 | 7,9 | 16,63% |
Citroen e-C4 Shine | 260 | 46 | 50,5 | 4,5 | 9,78% |
Peugeot e-2008 GT | 260 | 47,5 | 53,1 | 5,6 | 11,79% |
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine | 255 | 69 | 76 | 7 | 10,14% |
Opel Mokka-e Ultimate | 255 | 46 | 52,4 | 6,4 | 13,91% |
Fiat 500e Cabrio Icon | 245 | 37 | 42,9 | 5,9 | 15,95% |
MG ZS EV Luxury | 220 | 40 | 46,4 | 6,4 | 16,00% |
Opel Combo-e Life Ultimate | 215 | 46 | 51,7 | 5,7 | 12,39% |
Mini Cooper SE | 210 | 28,9 | 37,6 | 8,7 | 30,10% |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 201 | 40 | 44,5 | 4,5 | 11,25% |
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD | 185 | 27,4 | 33,3 | 5,9 | 21,53% |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto | 170 | 32 | 35,6 | 3,6 | 11,25% |
Renault Twingo Electric Intens | 150 | 21,4 | 27,2 | 5,8 | 27,10% |
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]