Test: Profilen kör elbilarna tills de dör helt – den kom längst

Hur långt kommer elbilarna med längst räckvidd om de körs till batteriet är tomt? Mat Watson gav Tesla Model 3, BMW iX, Ford Mustang Mach-E och Mercedes EQS en rejäl prövning i verklig trafik. Här är varningsmeddelandena som kommer upp när bilarna håller på att få slut på batteri. 

Norska NAF har redan testat räckvidd på 29 elbilar i vinterförhållanden. nu har även Carwow, Europas största bilkanal på Youtube, tagit fyra av elbilarna med längst räckvidd på ett utmanande räckviddstest i en temperatur av 3-4 plusgrader. 

De körde Ford Mustang Mach-E som ska klara 60 mil, BMW iX som ska klara 61 mil, Tesla Model 3 som ska klara 61 mil och Mercedes EQS som ska klara 74 mil tills batterierna dog helt.
– Jag ska köra de här fyra bilarna från Oxford och se om jag kan komma in i  Skottland Jag kommer att köra dem tills deras batterier är helt urladdade för att se vad som händer, säger Mat Watson. 

En vanlig bilägare kör aldrig tills batteriet är helt urladdat, så det är ganska intressant vad bilarnas datorer uppger för uppskattad räckvidd. Vid tillfället rådde relativt kallt väder med 3-4 plusgrader. Ford Mustang Mach-E uppskattade räckvidden till 51 mil, Mercedes uppskattning var 63 mil, Teslan angav 55 mil och BMW:n 48,7 mil.  
– Vi kommer att köra alla bilarna i deras normala läge med standardinställningen som är inställd av tillverkaren, vi gör samma sak med regen och vi kommer att köra enligt hastighetsgränserna, säger Mat Watson. 

Testförarna använde farthållarna för att hålla hastighetsgränsen och alla klimatanläggningarna ställdes på 20 grader med luftkonditioneringen på. När bilarna började närma sig tomt batteri kom diverse varningsmeddelanden upp på skärmarna, bland annat en sköldpaddsikon som begränsar prestandan och uppmaningar om att ladda omedelbart. Men det visade sig för samtliga bilar att det gick att fortsätta med bilen en bra bit efter att batteriet uppgavs vara tomt. Olika elbilar har i olika utsträckning en dold reserv i batteriet. 

När räckvidden börjar ta slut kommer olika varningar om att värmen dras ner eller att laddning måste göras omedelbart, men det går att fortsätta en liten bit till, men det är omöjligt att veta hur länge. Så det rekommenderas verkligen inte att köra ner en elbil till 0 procents batteri och fortsätta 0.

Ford Mustang Mach-E är den bil som dör först, efter 46,3 mil. Det är 77 procent av den angivna WLTP-räckvidden och Ford var också den bil som drog mest energi, 18,9 kWh per 100 km.

Efter Forden är det Teslan som får totalstopp, den kom 46,7 mil, vilket var 75 procent av WLTP-räckvidden. Teslan drog minst energi av de fyra testade bilarna, 15,2 kWh per 100 km.   BMW iX kom näst längst och hade också den bästa kvoten i förhållande till angiven WLTP-räckvidd. 48,8 mil motsvarade 82 procent av den angivna räckvidd. 

Allra längst kom Mercedes EQS, men frågan är om bilen kan utropas till vinnare. Den uppnådda räckvidden var nämligen lägst i förhållande till den utlovade, 52,1 mil motsvarar 72 procent av WLTP-räckvidden. Förbrukningen var testets näst högsta med 19.4 kWh per 100 km. 

Ingen av bilarna kom således längre än vad Tesla Model S gjorde i NAF:s vintertest där bilen gick 53 mil på en laddning i en temperatur på 5-10 minusgrader.