Retro och framtid på en och samma gång.
Nya Honda E liknar mest en cool konceptbil och väcker stor uppmärksamhet när vi testar elibilen.
Men bilen finns på redan på riktigt och är en pigg och rolig bekantskap som gör både dig och omgivningen glad.
Honda vågade ta ut svängarna rejält när de designade nya elbilen E. Från långt håll kan det till och med vara svårt att avgöra vad som är fram och bak på bilen, men när du kommer närmare står det klart att fronten är den utstickande delen. Både framlyktor och baklyktor är runda.
Från sidan är karossen helt slät då framhandtagen fälls in och bakhandtagen göms i bakdelen av dörren i den svarta dekoren. Dessutom är backspeglarna ersatta av kameror. Honda säger själva att de inspirerats av de första Honda Civic och ville skapa framtidens bil genom att se bakåt i tiden.
Resultatet är en bil som verkligen sticker ut i mängden bland dagens slätstrukna bilmodeller. Sällan har vi fått så mycket uppmärksamhet och gillande blickar i trafiken som när vi kört runt i Honda E. Bilen verkar göra medtrafikanterna på gott humör. Och ja, även vi som kör tycker att Honda E är en kul upplevelse.
Även när vi kliver in i bilen märks det att Honda har ansträngt sig för att skapa en bil som är något utöver det vanliga. Instrumentpanelen liknar inte något vi sett i någon annan bil. Hela panelen är ersatt av en stor horisontell skärm som går över hela bilens bredd. Längst ut på panelens kanter sitter två små tv-skärmar som ersätter backspeglarna. Honda har kastat ut mittkonsolen vilket skapar en känsla av större rymd i den lilla bilen. Någon växelspak finns förstås inte heller. I stället är det väljs drive, reverse och parkering med tre olika knappar.
Mer skärmar än så här går inte att få in i en personbil, och när vi sätter oss bakom ratten och bilen startar sig själv så känns det som att kliva in i ett tv-spel. Till en början är det extremt många intryck från skärmarna som pockar på ens uppmärksamhet, men efter en stund märker du att det inte är så farligt och börjar vänja dig. Det mesta fungerar trots allt som i en vanlig bil, men ibland kan det bli lite jobbigt att sträcka sig över bilens hela bredd för att komma åt radioknappar eller andra kommandon i touchskärmen på andra sidan bilen. Honda har behållit klimatanläggningen utanför skärmen och det är bra, du ska inte behöva in i touchskärmen för att ändra temperatur. Utmärkta parkeringskameror fram och bak samt helikoptervy hjälper dig när du ska navigera i trånga miljöer, och den mest fumliga bilföraren lär kunna fickparkera lilla Honda E.
Genast när vi rullar i väg märker vi hur smidig Honda E är i stadstrafiken. Bilen har en mycket snäv svängradie och styrningen är mycket direkt. Bromskraftsregenereringen går att att ställa så du väljer själv om du ska köra med bara gaspedalen eller med gas och broms. Precis som vi vill ha det i en elbil. Överhängen i Honda E är mycket korta och få bilar har så bra sikt. Det här är helt enkelt en av de bästa bilar vi någonsin kört i trång stadstrafik.
När hastigheten stiger märks det att det är en ganska liten bil det handlar om, men Honda E fungerar väldigt bra även i landsvägskörning om inte farten blir alltför hög. Bilen är väl ljudisolerad och känns tystare än många större bilar. Elbilen är också rolig att köra på landsväg med sin direkt styrning. På motorvägen blir bilen lite surrigare och styrningen är så direkt att man får sitta och passa bilen. Köregenskaperna påminner faktiskt starkt om en annan liknande elbil, nämligen BMW i3. Motorväg är heller inte bilens rätta element, för Honda E har ett ganska litet batteri på 35,5 kWh som snabbt töms när hastigheten blir för hög. Nej, den här bilens rätta element är urbana miljöer.
Räckvidden i Honda E anges till 22 mil, men räkna med att det mer handlar om 20 mil om du kör försiktigt. Det kan låta lite i jämförelse med att stora elbilar i dag går 40-50 mil. Men Honda E är en bil som är tänkt för staden och kortare pendling, och då räcker 20 mil mer än väl för de flesta, och då är det onödigt att släpa på ett större batteri. Vårt råd är att välja en annan bil för långresor och att se Honda E som en urban bil.
Vi testar den dyrare versionen med elmotor på 152 hk och bilen är riktigt pigg. 0-100 km/h går på åtta sekunder och bilen har bra drag ända upp i toppfarten på 150 km/h, även om den mattas lite över 70-80 km/h.
Kamerabackspeglar är en finess som kommer mer och mer, även om den kan tyckas onödig. Än så länge är Honda och Audi ensamma på marknaden, men fler modeller lär vara på väg. Audis backspeglar är svåra att vänja sig vid, men Honda E:s skärmar sitter där speglarna skulle ha suttit och fungerar mycket bättre.
Honda är riktigt liten och nätt utvändigt, under fyra meter. Men tack vare att det inte finns någon förbränningsmotor som stjäl plats är innerutrymmena bättre än man kan tro. Framsätena räcker bra även till långväxta, men de två platserna i baksätet får ses som barnplatser i första hand. Och är barnen lite större går det inte att dra framstolen längst bak. Bagaget är inte stort och ska du storhandla behöver du använda baksätet att lasta i.
Prislappen på Honda E är relativt hög, versionen vi testar ligger på 399 000 kr innan miljöpremien på 60 000. kr. Det finns en instegsmodell som börjar på 370.000 kr. Det går att få mer elbil för de pengarna, men knappast någon elbil som är smidigare i stadstrafik eller trånga miljöer. Inköpspriset på en bil är ju heller inte allt och Honda erbjuder just nu bilen på privatleasing för 3295 kr per månad. Med tanke på att service ingår och att du slipper tankning så är det svårt at hitta någon så rolig bil som blir billigare att äga.
Fakta Honda E
Pris: Från 370 000 kr.
Miljöbonus: 60 000 kr.
Storlek: Längd 389 cm, bredd 175 cm, höjd 151 cm.
Vikt: 1542 kg
Batteri: 35,5 kWh
Räckvid: 22 mil.
Motor: 136 hk eller 154 hk, 315 Nm.
Prestanda: 0-100 km/h på 8 sek. Toppfart 150 km/h.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter