I ett nytt test har man undersökt bilmärkens skärmar för att se vilken som är mest och minst distraherande. 21 olika bilmodeller deltog i testet. Flera andra undersökningar visar att bilister föredrar fysiska knappar före pekskärmar i dag.
Testet som undersökte de olika bilmärkena utfördes av What Car?. Bakgrunden till undersökningen gjordes efter det visat sig att brittiska bilister föredrog klassiska knappar och rattar än pekskärmar. De främsta anledningarna till missnöjet med skärmarna handlade om säkerhet, krångligt, tidskrävande och irriterande att använda.
I den större undersökningen kom det även fram tråkiga siffror som visade hur mer än hälften av förarna kände sig distraherade i sin körning på grund av skärmarna. Så What Car? valde helt enkelt att spinna vidare på undersökningen fast i ett test mellan olika bilmärken.
Förarna som deltog blev utrustade med avancerad teknologi som spårar ögonens rörelser medan föraren utför tre olika uppgifter: byta radiostation, Ställa in en GPS destination och justera temperaturen. Allt utfördes på en testbana under kontrollerande former i 46 km/h.
Testerna visade att bilarna utrustade med ett begränsat röststyrningssystem och skärmarna som var pekskärmstyrda var de som var mest distraherande. Bilarna utrustade med de bäst utvecklade röstningssystemet var de som var enklast att använda och samtidigt hålla ögonen på vägen.
Det märket som gjorde bäst ifrån sig under undersökningen var BMW som med sitt iDrive 8-system uppnådde högst poäng på hela 87 procent. Bilens röstssytem fungerade väldigt bra i samband med vridreglaget mellan sätena vilket gjorde att föraren distraheras minimalt i sin körning. Tvåa kom Renault Austral på 83 procent och trea kom Volvo med 68 procent.
På andra sidan listan i botten hittar vi Opel (Vauxhall i Storbritanniien). Bilens Interlink-system med 10-tumsskärm i Corsa imponerade inte resultatmässigt. Bilen fick totalt en poäng på 22 procent vilket var det sämsta resultatet från hela testet. Både Opeln och den som kom näst sist, Suzuki, fick hård kritik för deras begränsade funktionalitet och röstsystem som endast fungerade med specifika kommandon som föraren behövde lära sig.
Resultat från testet: Från bäst till sämst
Bil | Poäng i procent |
BMW 5-serie | 87 % |
Renault Austral | 83 % |
Volvo XC60 | 68 % |
Mercedes-Benz EQE | 63 % |
Porsche Taycan | 62 % |
Audi Q8 e-tron | 61 % |
Range Rover Evoque | 60 % |
Tesla Model S | 57 % |
Hyundai Kona EV/Kia EV9 | 53 % |
DS 4 | 52 % |
Ford Mustang Mach-E | 51 % |
Genesis GV70 | 45 % |
Volkswagen ID Buzz | 43 % |
Lexus RZ | 42 % |
Peugeot 408 | 36 % |
Nissan Qashqai | 33 % |
Mazda CX-30 | 28 % |
Honda HR-V | 25 % |
Suzuki S-Cross | 24 % |
Opel-Corsa | 22 % |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.