Prissänkningar, ränterabatter och AI-kostnader gav Teslas kvartalsvinst en rejäl knäck. Marginalen blev den lägsta på tre år. De tråkiga nyheterna fick aktien att falla med 8 procent på efterbörsen.
Tesla kom med sin rapport för det andra kvartalet 2024 i natt. Nettovinsten blev 1,48 miljarder dollar, vilket var betydligt lägre än analytikerna hoppats på och nästan en halvering mot ifjol. Omsättningen på 25,5 miljarder var dock något högre. Av intäkterna kom 890 miljoner dollar från försäljning av utsläppsrätter Summa summarum har Teslas vinstmarginal pressats till den lägsta på tre år.
En av orsakerna till vinstfallet är att Tesla tvingats sänka priserna och ränterabatter med nollränta för att få bilarna sålda. De stora ränterabatterna erbjuds i stora delar av världen. I Sverige är räntan på en Tesla 0,74 procent, vilket kan jämföras med vanliga billåneräntor som ofta ligger på 8-9 procent för bilköparen. Trots ränterabatter minskade leveranserna av bilar med fem procent jämfört med förra året.
Dessutom investerar Tesla stora pengar i AI för att få från helt självkörande bilar och sin humanoida robot.
– Prisvärdhet förblir i fokus för kunderna. Och som svar erbjöd vi under andra kvartalet attraktiva finansieringsalternativ för att kompensera för fortsatt höga räntor, säger Teslas nya CFO Vaibhav Taneja.
Kostnaderna skjuter i höjden för att Tesla tar fram egna AI-processorer och köper in grafikprocessorer från Nvidia för självkörning och roboten Optimus. Förhoppningen är att kunna utveckla produkter som höjer vinsten så småningom. En del av Teslas fabrik i Austin byggs ut till datacenter med en Dojo superdator. Enligt Elon Musk ligger det stora värdet i Tesla i självkörning, inte i bilarna.
– Jag tror att vi liksom inte har något val eftersom efterfrågan på Nvidia är så hög, och det är uppenbarligen deras skyldighet att höja priset på grafikprocessorer till vad marknaden än kommer att bära, vilket är mycket högt. Så jag tror att vi verkligen måste få Dojo att fungera, och det kommer vi att göra, säger Elon Musk under nattens vinstsamtal.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter