Tesla får betydligt lägre EU-tull än andra Kinatillverkade bilar. Medan Volvo Cars får betala 19,3 procent extra sänker EU Teslas strafftull till 9 procent.
EU har sänkt strafftullen på Teslabilar som produceras i Shanghai-fabriken i Kina. Medan de högsta provisoriska strafftullarna som ta ut kommer att ligga 36,3 procent nöjer sig EU med en tull på 9 procent på Teslas bilar. Tullarna läggs ovanpå den befintliga tullen på 10 procent.
Från början var planen att ge Tesla en tull på 20,8 procent. Främst är det Model 3-bilar som importeras till EU från Kina. Model Y byggs numera i Berlin för EU. Orsaken till att Tesla får en lägre tull är att de enligt EU:s utredning inte tagit emot lika mycket subventioner som inhemska tillverkare med kinesiska ägare.
Flera tillverkare har fått sina tullar justerade. BYD från en strafftull på 17 procent, Geelys (bland annat Volvo, Polestar och Zeekrs) tull blir 19,3 procent. SAIC som står bakom MG får den högsta tullen på 36,3 procent. BYD ska betala 17 procent extra, uppger Reuters.
Även Volkswagen som ska tillverka nya Cupra Tavascan i Kina får strafftull och ska betala 21,3 procent i tull. Även BMW ska betala 21,3 procent, vilket är en sänkning mot tidigare 37,6 procent.
Det finns fortfarande en möjlighet till att tullarna rivs upp. I november ska EU:s 27 stater rösta om tullarna. För att tullarna inte ska gå genomföras måste 15 stater som står för 65 procent av EU:s befolkning rösta emot. I den rådgivande omröstningen i juli var det 12 stater som röstade för tullar, fyra röstade emot och 11 länder, däribland Sverige, lade ner sina röster.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter