Medan boende utanför Berlin har stränga vattenrestriktioner suger Teslas Gigafactory upp mängder av vatten ur brunnar och vattendrag. Sjunkande grundvattennivåer kan nu sätta stopp för fabrikens expansion.
– Gästerna får inte gå på toa, säger en boende.
Elbilstillverkaren Tesla har ansökt om att fördubbla sin befintliga Gigafactory i den tyska delstaten Brandenburg utanför Berlin. Företagets mål är att kunna producera upp till en miljon bilar per år, enligt dokument som ska ha lämnats in till lokala tjänstemän. Expansionen skulle göra fabriken till den största bilfabriken i Tyskland – och enligt invånarna i närheten till det största miljöhotet.
TV4-nyheterna kunde i söndags rapportera direkt från byn Grünheide i närheten av Teslas Gigafactory. Anläggningen använder med sin nuvarande kapacitet redan lika mycket vatten som en hel stad, samtidigt som invånarna har vattenrestriktioner på grund av torka. När politiker och näringsliv jublade över Elon Musks stora europasatsning, så är det de närboende som har fått ta konsekvenserna:
– Maxförbrukningen är 150 liter per dag. Har jag gäster kanske de inte får gå på toa, säger Manuela Hoyer, boende i Grünheide.
Tesla började tillverka Model Y i fabriken i utkanten av den tyska huvudstaden i början av 2022. Då var läget med grundvattnet inte så dramatiskt. Dessutom har löftena om arbetstillfällen blivit verklighet. Nu jobbar cirka 11 000 personer i fabriken, med de nya planerna ska personalstyrkan växa till 22 500 anställda.
I mars i år twittrade Tesla att produktionen vid den tyska fabriken hade nått 5 000 fordon i veckan. Även om Tesla fortfarande ligger lägre totalt än stora tyska bilmärken, var Model Y och Model 3 de mest sålda elektriska fordonen i Europa under det första kvartalet, och överträffade bland annat Volkswagen.
Men det behövs mycket vatten för att tillverka bilar och det vatten som används idag räcker inte till. Nu är läget allvarligt och det saknas 600 liter vatten per kvadratmeter, eller en hel årsnederbörd, enligt meteorolog Jörg Riemann på företaget Wettermanufuktur.
Tesla har till sist erkänt att just vattnet kan bli ett framtida problem för anlägningen utanför Berlin. De har ansökt om att få borra egna, privata, brunnar vilket kan hjälpa kortsiktigt. Men om grundvattennivån sjunker ytterligare så hjälper inte nya brunnar heller.
– Vad som verkligen behövs är flera år med ihållande regn, säger Jörg Riemann.
Tesla har svarat på kritiken i Tyskland med att fabriken, även om det används mer än planerat, förbrukar ungefär hälften så mycket vatten som en genomsnittlig bilfabrik av samma storlek.
Tesla har fått preliminärt godkännande för vissa förändringar av sin anläggning men fullt godkännande kommer inte förrän en studie kring miljökonsekvenserna har genomförts. Lokala tjänstemän kommer att lägga upp Teslas ansökan online från och med denna vecka och boende i närheten har möjlighet att tycka till. I oktober kommer man att ta nästa steg i form av en utfrågning för att diskutera eventuella frågor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]