STCC blir världens första elektriska nationella touring car-mästerskap. Dessutom gör stadsracen comeback.
Första modell ut är Tesla Model 3 som trimmas upp till 550 hästkrafter och får en toppfart på 300 km/h. Dessutom gör stadsrace comeback.
Företaget EPWR bygger just nu de helt nya elektriska STCC-bilarna som producerar 550 hästkrafter – siffror som innebär prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h. En första produktionsbatch av 12 helt nya STCC-bilar är redan i dag under produktion inför premiären 2023. Elektrifieringen möjliggör stadstävling i STCC-kalendern för första gången på över fem år.
Redan i dag är samtliga 12 bilar i första produktionsbatchen tingade och mästarteamet Brink Motorsport samt nykomlingarna Exion Racing är två av teamen som satsar fullt på STCC 2023. Fler team kommer att avslöjas löpande under året.
De nya STCC-bilarna baseras på de senaste elektriska produktionsbilarna som privatpersoner kan köpa och köra på vanlig väg. Bilarna modifieras sedan för tävling vad gäller säkerhetsutrustning, bromsar, stötdämpare, elmotorer och mycket mer.
Tävlingsbilarna drivs av en elmotor på 550 hästkrafter i kombination med ett 45 kWh-batteri på 800 volt.
– Sedan STCC startades 1996 är elektrifieringen det enskilt viktigaste och största steget framåt för såväl STCC som skandinavisk motorsport – vi skriver historia i dag, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi har tillsammans med nyckelpartners arbetat hårt med detta under flera år och nu är förutsättningarna här för att genomföra det på ett hållbart sätt. Vår grundfilosofi är att inspirera samhället till en hållbar omställning genom spektakulär elektrifierad racing. Att vi dessutom tillsammans med Helsingborg kan ta steget tillbaka till stadsbanorna är ytterligare ett styrkebesked som den här satsningen möjliggör.
STCC:s mest framgångsrika kvinnliga racingförare Mikaela Åhlin-Kottulinsky är officiell utvecklingsförare för EPWR och varit med sedan första prototypen stod färdig 2018.
– De nya STCC-bilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
– Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar. Jag har länge trott på elektrisk racing och det är fantastiskt kul att vara med i utvecklingen sedan dag ett. Jag längtar verkligen till 2023!
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter