Tesla kommer att kastas ut från Blocket om de inte ändrar sig. Blocket tillåter inte längre oseriösa bilföretag som är på Svarta listan och som struntar i Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
– Vår policy gäller för alla bilhandlare på Blocket, även Tesla, säger Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket, till Carup.
Blocket införde i oktober förra året en ny policy där oseriösa bilföretag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut förbjuds från sajten. Om inte bilföretag kan visa ett intyg om att tvister är lösta åker de ut från Blocket. Syftet är att sanera sajten från oseriösa handlare.
Hittills har ett 20-tal bilföretag från Råd & Röns Svarta lista tvingats lämna Blocket. Carup kan idag avslöja att världens högst värderade bilföretag är på väg att kastas ut av Blocket, då Tesla vägrar att följa Allmänna Reklamationsnämnden och har två fall på Svarta listan.
– Vi har varit i kontakt med Tesla angående dessa ärenden. Självklart måste Tesla likt alla andra följa vår policy för att få fortsätta att annonsera hos oss, och vi är just nu i färd med att följa upp deras ärende, säger Jessica Cervin som är kundsäkerhetschef på Blocket.
Om inte Tesla vidtar rättelse och kompenserar sina kunder som fått rätt i ARN kommer de helt enkelt att kastas ut från Sveriges största köp- och säljssajt Blocket. För sajten ger inget undantag, ens för Elon Musk och världens mest värdefulla bilföretag.
– Vår policy gäller för alla bilhandlare på Blocket, även Tesla. Därför är vi just nu i färd med att följa upp deras ärende för att säkerställa att även de följer den, säger Jessica Cervin.
Egentligen skulle Tesla redan ha varit utkastade då de redan haft ett fall på Svarta listan, och igår tillkom ännu ett fall. Enligt Blocket är ärendet en pågående process.
– Vi har varit kontakt med Tesla och är just nu i en process där vi följer upp deras ärende för att säkerställa att de följer vår policy.
Teslas senaste fall handlar om Mikael Nyman som köpte en helt Tesla Model 3 sommaren 2020 Efter bara två år upptäckte han att lacken ramlade av från bilen och att grundfärgen syntes. Flagor av lack lossnade mellan bakdörren och hjulhuset. Teslan hade då gått 7839 mil.
– Jag tänkte att det här måste jag åtgärda innan garantin går ut. Tesla har ett garantiåtagande på fyra år eller 8 000 mil tror jag, säger han till Råd & Rön.
Mikael kontaktade Teslas verkstad i Uppsala och åberopade sin garanti, men verkstaden vägrade att hjälpa honom för att de tyckte bilen gått för långt. Då anmälde han fallet till ARN. Tesla skriver i sitt svar till ARN att det är naturligt att det finns tecken på användning efter en så lång körsträcka. De tillbakavisar också att den stora glipan i dörrspringan är ett fel.
Men enligt ARN är mellanrummet på 3-4 millimeter ett konstruktionsfel och kvaliteten inte den som Mikael har rätt att förvänta sig med tanke på priset. ARN:s rekommendation blev att Tesla skulle montera dörran i samma höjd som karossen och lacka om bilen. Men det har Tesla vägrat att göra. Nu ska Mikael sälja sin bil.
– Jag vet inte hur mycket andrahandsvärdet påverkas av de här lackskadorna, men det lär ju inte bli högre, säger han.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter