Teknikchocken: ”Svårt för bensinbilar konkurrera”

Nu blir det ännu  tuffare för tyska lyxmärken i Kina. Nio börjar skicka sin nya lyxiga elbil ET9 till köparna. När bilen visades för journalister hånade Nio Mercedes med ett träkloss-trick. Tekniknivån kommer ställa abensinbilar schack matt, spår ”bilprofessorn” Alrik Söderlind.
– Hur ska Mercedes och kompani kunna konkurrera med den här tekniknivån till de här priserna? frågar han.

De tyska prestigemärkena Audi, BMW, Mercedes och Porsche fick se sin försäljning rasa i Kina förra året. Konjunkturen är tuff, och konkurrensen från nya kinesiska elbilar är mördande. Om några dagar startar leveranserna av Nio ET9 som är tyskarnas värsta mardröm. Bilen kostar bara en miljon kronor, men erbjuder en lyx- och tekniknivå som på vissa sätt står över de tyska bilarna. 
– Hur ska Mercedes och kompani kunna konkurrera med den här tekniknivån till de här priserna? frågar sig ”bilprofessorn” Alrik Söderlind i en ny Youtube-film. Och han blir svaret skyldig.

Inte nog med att Volkswagens sparkade vd Herbert Diess gör reklam för bilen. Nu hånar Nio Mercedes i sina presentationer. De staplade upp träklossar i både Nio ET9 och Mercedes Maybach. Filmen visar att klossarna rasar i Mercedes Maybach, men står kvar i deras egen lyxbil. Nio ET9 kostar en miljon i Kina – mindre än hälften av de tyska lyxbilarna. 

I filmen analyserar Alrik Söderlind vad den extrema tekniknivån i kinesiska elbilar kommer att betyda – han spår att bensinbilar får det svårt framöver.
Så här hånas Mercedes när Nio presenterar sin nya lyxiga elbil. Samtidigt gör Volkswagen Groups sparkade vd reklam för den kinesiska elbilen.

Svenska bilprofessorn Alrik Söderlind har besökt Kina och Nio Day för att spana in hotet mot tyskarna. På plats fanns 20 000 skrikande Nio-fans. 
– Det som är extremt intressant med den här bilen och den presentationen det är ju den kaxighet och den stolthet som finns i Kina. William Li och allihopa driver och skrattar åt Mercedes, säger Alrik Söderlind. 

Bilprofessern spår att den extremt snabba teknikutvecklingen i Kina som de tyska tillverkarna försöker komma ikapp kommer leda till att bensinbilar blir obsoleta. 
– Teknikracet och prispressen tillsammans kommer att göra det göra det väldigt fördelaktigt att vara elbilsköpare. Jag är väldigt positivt till teknikracet i alla fall och det kommer bli svårt för bensinbilar att konkurrera. Vi får se om det är smart att ställa om till bensinbilar igen som till exempel Porsche gör, säger Alrik Söderlind.
LÄS MER: