Här sker världspremiären för nya superbilen Hennessey Venom F5.
Planen är att krossa svenska Koenigsegg – med hjälpa av en rekordstark motor på 1842 hk.
Venom F5 har en toppfart på över 500 km/h och ska bli värdens snabbaste produktionsbil.
Fortfarande har svenska Koenigsegg Regera titeln som världens snabbaste bil med 449 km/h. Bugatti körde snabbare, men blev underkända. Och nyligen misstänktes SSC Tuatara för fusk, och drog tillbaka sitt rekordförsök.
Natten mot onsdagen visade Hennessey upp sin nya hypersportbil som är nästa rekordutmanare. De hävdar redan att det är världens snabbaste produktionsbil. Och specifikationerna är det inget fel på.
Bilen är byggd runt en kolfibermoncooque som endast väger 86 kg. Det gör att Venom F5:s vikt stannar vid 1360 kg. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på 2,6 sekunder och ha en toppfart över 500 km/h.
Hennessey är allra mest kända som ett trimningsföretag, men Venom F5 är företagets verkliga debut som biltillverkare. F5 är uppkallad efter den högsta orkanstyrkan i Fujitaskalan och bara 24 bilar kommer att byggas. Den är faktiskt aningen billigare än Koenigsegg, knappt 20 miljoner kr.
Hjärtat i bilen är en mittmonterad V8-motor på 6,6 liter. Hennessey kallar den ”Fury”. Det ska vara den mest kraftfulla motorn någonsin i en produktionsbil. Effekten är 1842 hk vid 8000 varv. Vridmomentet är 1617 Nm vid 5500 varv.
Motorn har ett gammalt klassiskt gjutjärnsbolock med toppar av aluminium. Insugsventilerna är gjorda av titan och avgasventilerna i Inconel. Både vevstänger och kolvar är smidda. Två turboaggregat med 1,6 bars laddtryck ser till att effekten till slut blir rekordhög.
Bilens prestanda är minst sagt imponerande. Efter att ha klarat 0-100 km/h på 2,6 sekunder fortsätter färden upp till 200 km/h efter endast 4,7 sekunder. Efter 8,4 sekunder når bilen 300 km/h, och upp till 400 km/h tar det 15,5 sekunder. Toppfarten garanteras till över 500 km/h. Rent teoretiskt gör utväxlingen att bilen borde toppa 537 km/h.
Designen kanske inte är den mest brutala och anslående i superbilshistorien. Den är i stället utformad för bästa möjliga aerodynamik. Bilen har en bakvinge och stora bakre diffusorer, men inga aktiva spoilers som ändras med farten.
Till skillnad från Koenigsegg har Hennessey placerat bilens kylare i fronten. Växellådan och oljekylaren får luft från sidoöppningarna.
Bilen har fjärröppnade dörrar och kupén uppges vara relativt rymlig för en superbil, men bagageutrymmet är minimalt.
Interiören är inriktad på funktion snarare än lyx, läder och kolfiber. Ratten är full med kontroller och är avskuren på samma sätt som i ett stridsflygplan. Det finns en omkopplare för de fem körlägena: Sport, Wet, Drag, Track och F5 V.Max, den sista ger full effekt.
John Hennessey bekräftade under visningen att han tänker slå nytt hastighetsrekord med bilen. Planen är att köra ett rekordförsök på Kennedy Space Center nästa år.
Om du vill säkra ditt eget exemplar är det bråttom. 12 av 14 bilarna är redan sålda. Men fler modeller kan följa efter Venom F5.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter