Här är Sveriges populäraste bilar under 2022. Volvo XC40 tar hem förstaplatsen alla kategorier, medan Volkswagen ID.4 blev den mest sålda elbilen, knappt före XC40 Recharge. Bland bilmärkena är Cupra, Polestar, MG och Tesla de största vinnarna.
2022 går till historien som ett oerhört dramatiskt år på bilmarknaden. Just som bilmärkena började hämta sig från den stora komponentbristen kom nästa smäll. Den 8 november tog regeringen med ett dygns varsel bort klimatbonusen för elbilar och laddhybrider. Bilförsäljningen noterade ett svårslaget dagsrekord den 8 november när köpare köade för den sista chansen att få 50 000 kronor i elbilsbonus från staten.
Sett över hela året minskade nyregistreringarna med 4,88 procent, enligt statistik från Car.info. Bilförsäljningen har inte återhämtat sig efter pandemin, utan hamnade 318 111 nyregistrerade bilar, 90 000 färre än innan pandemin. Men nu köper vi dyrare bilar och fler elbilar.
Sveriges populäraste bil alla kategorier blev Volvo XC40 som registrerades i 14301 exemplar, mer än varannan XC40 var helt elektrisk. Volvo kom även på andra plats med sin XC60-modell. Efter ett par tuffa år lyckades Volvo stoppa tappet av marknadsandelar och minskade med cirka fem procent, som marknaden i stort. Volvo blev Sveriges största bilmärke strax före Volkswagen. Kia fortsätter att plocka ytterligare marknadsandelar.
Den allra populäraste elbilen blev Volkswagen ID.4 som registrerades i 8876 exemplar enligt Car.info, Volkswagen blev även Sveriges största elbilsmärke. Efter en makalös spurt var Volvo XC40 Recharge nära att komma ikapp, men stannade på 8257 bilar. Tesla Model Y slutade trea trots ett instegspris på knappt 700 000 kronor.
Elbilarna ökade sin försäljning med 65 procent under året, och 31 procent av alla nyregistrerade bilar är helt elektriska. Totalt registrerades 98 975 nya elbilar. Och det är bland märken som mestadels säljer elbilar vi hittar de stora vinnarna. Cupra ökade med 193 procent mycket tack vare elbilen Cupra Born och är nu större än moderhuset Seat.
Kinesiska MG har på kort tid etablerat sig som ett populärt märke i Sverige och 2022 blev ett nytt succéår när det gäller nyregistreringar. MG ökade med hela 88 procent och fick ut 8461 bilar. Polestar fortsatte sin tillväxtresa trots att de än så länge bara har en modell att sälja. Den kinesisktillverkade elbilen Polestar 2 fick märket att växa med 57 procent till 4465 sålda bilar. Att tillverka sina bilmodeller i Kina verkar vara ett vinnande koncept. Merparten av Teslas 9185 bilar som sålde i Sverige är tillverkade i Gigafactory Shanghai. Tesla växte med nästan 14 procent under året efter en stark spurt i december.
Men det finns också stora förlorare på marknaden. Volvo och Volkswagen sålde tillsammans mer än 5000 bilar färre än under 2021. Största tappet i procent av de större märkena står Hyundai och Renault för. Hyundai backade 33 procent under 2022 och Renault tappade drygt 20 procent.
Många inom bilbranschen spår att 2023 blir ett väldigt utmanande år. Regeringen har dragit in alla klimatbonusar men ändå behållit de höga malusskatterna på bensin- och dieselbilar. Trots att bonusen drogs in finns malusen kvar i bonus-malus-systemet. De tuffare tjänstebilsreglerna som infördes för 1,5 år sedan lever kvar. Högre räntor och högre drivmedelskostnader har gjort det betydligt dyrare att äga bil. Vallöftena om sänkning av drivmedelspriser med upp till 10 kronor har inte infriats, sänkningen stannade vid 14 öre.
Mest nyregistrerade elbilar i Sverige 2022
Volkswagen ID.4 8 876 |
Volvo XC40 8 257 |
Tesla Model Y 6 554 |
Kia Niro EV 6 542 |
Polestar 2 4 457 |
Skoda Enyaq iV 4 357 |
Kia EV6 3 971 |
Nissan Leaf 3 856 |
Volvo C40 3 353 |
MG ZS SUV 2 907 |
MG Marvel R 2 356 |
Cupra Born 2 328 |
Ford Mustang Mach-E 2 240 |
Tesla Model 3 2 236 |
Audi Q4 e-tron 2 171 |
Volkswagen ID.3 1 991 |
BMW i3 1 875 |
Volkswagen ID.5 1 661 |
MG 5 EV 2020 1 523 |
Peugeot 2008 1 506 |
Audi e-tron 1 443 |
MINI Hatch 1 377 |
BMW i4 1 324 |
Peugeot 208 1 306 |
BMW iX 1 210 |
Mest nyregistrerade bilar i Sverige 2022, alla kategorier
Volvo XC40 14 301 |
Volvo XC60 12 036 |
Kia Niro 8 909 |
Volkswagen ID.4 8 876 |
Volvo V60 8 298 |
Kia Ceed 8 056 |
Tesla Model Y 6 554 |
Toyota RAV4 6 317 |
Kia Sportage 5 031 |
Volkswagen Caddy 4 891 |
Toyota Corolla 4 750 |
Volvo V90 4 650 |
Volkswagen T-Roc 4 641 |
Polestar 2 4 457 |
Skoda Enyaq iV 4 357 |
Ford Kuga 4 273 |
Kia EV6 3 971 |
Toyota Yaris 3 951 |
Nissan Leaf 3 856 |
Volkswagen Passat 3 554 |
Volkswagen Golf 3 548 |
Volkswagen Tiguan 3 531 |
Volkswagen Transporter 3 432 |
Volvo C40 3 353 |
BMW 3 Serie 2 945 |
Största elbilsmärkena i Sverige 2022
Volkswagen 12 865 |
Volvo 11 610 |
Kia 11 018 |
Tesla 9 185 |
MG 7 099 |
BMW 5 305 |
Polestar 4 457 |
Skoda 4 357 |
Nissan 4 093 |
Peugeot 3 841 |
Audi 3 769 |
Mercedes-Benz 3 256 |
Renault 2 538 |
Ford 2 343 |
Cupra 2 328 |
Hyundai 1 390 |
MINI 1 377 |
Citroën 1 271 |
Opel 1 232 |
BYD 1 089 |
Porsche 823 |
Maxus 789 |
Toyota 782 |
Fiat 701 |
Mazda 584 |
Största bilmärkena alla kategorier
Volvo 45 648 |
Volkswagen 41 683 |
Kia 29 847 |
Toyota 25 846 |
Mercedes-Benz 20 278 |
Ford 16 550 |
BMW 16 537 |
Audi 13 877 |
Skoda 11 734 |
Peugeot 10 620 |
Renault 9 531 |
Tesla 9 185 |
MG 8 461 |
Nissan 6 795 |
Hyundai 5 869 |
Polestar 4 465 |
Citroën 4 377 |
Cupra 3 680 |
Opel 3 311 |
Dacia 2 930 |
MINI 2 842 |
Mazda 2 811 |
Porsche 2 670 |
Lynk & Co 2 103 |
Subaru 2 081 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter