Svenske Rolls-Royce-kungens bilar säljs ut

Rolls Royce-kungen Hasse Johansson har lämnat jorden med saknad. Skåningen hade Sveriges kanske största samling av det exklusiva engelska bilmärket. Nu går 14 Rolls-Royce under klubban.
– Man kan säga att det blev hans liv att gå runt och skruva och putsa på dem, säger sonen Peter Johansson.

Hasse Johansson från skånska Billesholm lämnade jordelivet i våras. Nu ska hans historiska samling av Rolls Royce säljas på auktion. Det handlar om inte mindre än 14 Rolls-Royce bilar som nu ska gå under klubban.
– Han hade som mest 19 stycken, det är för mycket jobb att behålla dem alla, men vi sparar några som minne av pappa, säger Peter Johansson.

Hasse köpte sin första Mercedes redan 1975. Men det var inte förrän han gick i pension som samlandet kom igång på allvar.
– Han hade en dröm om att någon gång äga en Rolls Royce, och det förverkligade han med råge, säger Peter och skrattar.

Billesholmsprofilen hade drivit eget företag med grävmaskiner och fastigheter. Men när det var dags att tänka på ålderdomen sålde han av alla sina företag. En hel del av pengarna sattes in i Rolls-Royce-bilar istället för på bankboken.
– Då fick han en hel del pengar, men pappa var inte sådan så att han tyckte de skulle ligga på banken och skrota, istället investerade han allt i bilar, säger Peter Johansson.

Hasse letade med förstoringsglas över hela världen efter Rolls Royce som var till salu. Han lyckades bland annat komma över en Silver Cloud från 1959.
– Han hade alltid varit intresserad av bilar och jag och min syster växte upp med det här, men han utökade med åren, säger Peter.

Det var nästan en underdrift, till slut hade Hasse en makalös samling på 50 fordon. Förutom Rolls Royce finns det också Jaguarer, MG, Bentley. Mest brittiskt visserligen, som passade den skånska gentlemannen som handen i handsken. Men han lyckades även klämma in några jänkare som Camaro och en Adenauer-Mercedes.
– Pappa var väldigt företagsam och dessutom en väldigt snäll människa som litade på alla, säger Peter. 

Hasses stora samling är omöjlig för familjen att behålla. Att underhålla alla bilarna är ett heltidsarbete. Därför måste Peter och hans syster Maria sälja pappas bilar. 
– Som sagt har vi sparat tre stycken Rolls Royce från pappa, sedan får vi se vad vi gör av de bilarna i framtiden, säger Peter.

Med tiden blev Hasses samling känd. Han höll inte öppet för allmänheten, men om någon kom förbi var de välkomna att titta in. Ibland hände det också att bilklubbar kom på besök.
– Om man var intresserad var man välkommen, han var ju där om dagarna. Man kan säga att det var en speciell man, säger dottern Maria med ett skratt.

Sajab Vintage och Auctionet har fått äran att sälja Hasse Johanssons gyllene samling. Alla de klassiska fordonen ligger redan ute på deras hemsida
— Det är verkligen en speciell samling, Hasse har gjort ett fantastiskt arbete som samlat på sig alla bilar, säger Manne Sjöberg från auktionsfirman.
LÄS MER:

Senaste nytt

Koenigsegg visar upp nya supersatsningen

Koenigsegg har tidigare bara haft en modell i produktion. Men nu avslöjar Christian Von Koenigsegg att man bygger tre hyperbilsmodeller samtidigt och ger oss – och R2D2 – en exklusiv rundtur i fabriken.
– Det övervakar hela bilen, precis som i en X-Wing, säger han.

Koenigsegg växlar upp rejält. Från att tidigare ha haft en modell i produktion byggs det nu tre olika hyperbilar samtidigt i Ängelholm: Jesko, Gemera och den nygamla CC850. I ett nyligen publicerat klipp på Instagram tar Christian von Koenigsegg med sig en något oväntad gäst på rundtur i fabriken. Roboten R2D2 från Star Wars.

– Du har inte varit här på tre år och jag minns att du var lite renare senast. Du borde kanske ha tagit en dusch innan du kom, skämtar Koenigsegg i början av klippet där han visar upp en imponerande anläggning fylld med framtidsteknik och svensk ingenjörskonst.

Christian Von Koenigsegg visar upp Jeskos produktionslina för Star Wars-roboten R2D2.

På ett av stoppen visas det unika kolfiberchassit till Koenigsegg Gemera. Det är märkets första fyrsitsiga modell. Chassit tillverkas i en särskild station som klarar att leverera en enhet varannan dag. Enligt Koenigsegg är det världens största kolfibermonocoque som används i en produktionsbil.
– Här skapar vi faktiskt kolfiberchassit för Gemera. Det här är vad det ser ut som när allt är sammanfogat till en komplett enhet.

I fabriken tillverkas också Jesko, som nu är inne i slutfasen för många kunder. Produktionslinjen är uppdelad i tio stationer och en bil rullar fram var tredje dag. Därefter väntar slutkontroll innan bilarna skickas ut till kunder över hela världen.

Det verkliga överraskningsmomentet kommer när kameran sveper över den gamla hangaren från flygvapnets tid. Lokalen har totalrenoverats och byggts om till en toppmodern monteringshall för Koenigsegg CC850. Modellen hyllar företagets första bil CC8S men kombinerar retrodesign med dagens teknik.

– Låt oss gå vidare till flygvapnets gamla lokaler… Det var här vi byggde alla CCX, Agera, Regera och de första Jesko innan vi flyttade till Gripen-linjen. Nu har vi byggt om hela området till den här nya och fina lokalen. Här producerar vi CC850. Vi har redan fem kundchassin på linan som håller på att färdigställas för leverans, säger von Koenigsegg.

Snart är fem CC850 redo att levereras till kunder.

Christian von Koenigsegg visar även upp företagets testavdelning, där flera Gemera-prototyper står uppradade. En av dem är ombyggd invändigt för att rymma avancerad mätutrustning. Som von Koenigsegg passande nog likställer Star Wars-farkosten X-Wing.
– Vi tog ut ett av baksätena för att sätta in grejer som dig här. Det övervakar hela bilen, precis som i en X-Wing. Vi ser till att allt fungerar som det ska och att produkten blir så genomarbetad som möjligt.

Här ska den avancerade mätutrustningen rymmas på Gemera.
Stars Wars flygplanet X-Wing. Som existerar i form av enbart ett chassi på Walt Disney World.

Tre modeller i parallell produktion och flera kundbilar på väg ut i en fabrik som både blickar bakåt och framåt. Det råder ingen tvekan om att Koenigsegg just nu gör en av sina största satsningar någonsin.
LÄS MER:

Idolens nya vrålåk: Lamborghini med 1015 hk

Manchester Citys stjärnback Ruben Dias visar upp sitt nya vrålåk. Fotbollsidolen har köpt en Lamborghini Revuelto med 1 015 hästar.
– För mig har Lamborghini alltid varit en drömbil, något att sträva efter och sätta som ett uppnåeligt mål, säger Dias.

Fotbollsspelare tjänar idag otroligt mycket pengar, och många väljer att spendera dem på dyra bilar. På Carup har vi tidigare skrivit om norrmannen Erling Haalands vrålåk, och nu har anfallarens lagkompis Ruben Dias också adderat en ny superbil till sin samling.

Portugisen hävdar själv att han alltid har drömt om att äga en Lamborghini och har nu köpt en Revuelto. Visst sponsorskap med Lamborghini verkar finnas med i bilden. Bilen är en hybrid med en V12-motor och har totalt 1 015 hästkrafter. Noll till hundra gör den på 2,5 sekunder. Bilens topphastighet är 350 km/h.
– För mig ser jag på den, och den representerar kraft, den inre styrkan. Den har de egenskaper som jag gillar att leverera på planen där varje sekund räknas, varje beslut måste vara precist, säger Dias i ett pressmeddelande.

Ruben Dias växte upp som gatubarn i Lissabons förorter och idag är han en av världens bästa mittbackar och har vunnit det mesta med sitt fotbollslag Manchester City.  
– Ingenting är givet, allt är förtjänat, något som min familj och jag alltid har trott på. Men man kan drömma stort, drömma högt, och jag byggde mig själv för att skriva mitt eget arv. Liksom Ferruccio Lamborghini, som inte slutade när någon sa åt honom att göra det, avslutar Dias.

LÄS MER:

Rattfyllo på prövotid fick behålla körkort

Efter skandalerna med PEth-testerna. Transportstyrelsen gav dömd rattfyllerist med prövotid körkortet åter. 
– Det var centimeter från att min dotter omkom, säger Carina Billström till SVT.

Förra sommaren tog hennes dotter studenten. Dagen efter balen hoppade hon och en kompis in i en bil för att åka till stranden. Men tjejerna hade ingen aning om att föraren var berusad. Han tappade kontrollen över bilen och krockade med ett träd.
– När jag hörde det var det min första känsla att hon inte längre finns, säger mamman.

Hon bröt nacken men hade änglavakt. Hon var bara en centimeter från att dö. Nu kämpar hon med att komma tillbaka till det vanliga livet igen. Medan föraren dömdes till två månaders fängelse. Efter strafftiden fick han fortsätta köra bil med alkolås. 
– Jag trodde inte att det var sant och ringde till Transportstyrelsen för att höra mig för, säger mamman.

Den dömde rattfylleristen hade fortfarande körkort under prövotid. Men när han avtjänat sitt straff fick han fortsätta köra. Villkoren var alkolås och han gjorde regelbundna provtagningar på vårdcentralen.
– Den som misstänks för eller har gjort sig skyldig till rattfylleri med alkohol i kroppen får normalt sett sitt körkort återkallat i 12 eller 24 månader. Det finns dock möjlighet att ansöka om ett körkort med villkor om alkolås, säger Ted Sönlilja, stabsutredare på Transportstyrelsen.

Där menar man på att det är så lagen är skriven. Transportstyrelsen säger att de bedömer varje fall efter dess speciella förutsättningar. 
– Om föraren uppfyller samtliga krav och förutsättningar beviljas ett sådant körkort. Detta är en möjlighet som är reglerad i körkortslagen.

 Ted Snölilja försvarar myndighetens beslut. Man har sett över den dömde mannens förutsättningar och beslutat efter stränga villkor.
– Ett villkorat körkort innebär att föraren måste installera ett godkänt alkolås i sitt fordon och, om nödvändigt, lämna läkarintyg med provtagningar för att säkerställa fortsatt medicinsk lämplighet för att inneha körkort, säger Ted Snölilja.

Men den dömda föraren måste vara noggrann. Minsta misstag innebär kanske att körkortet ryker för lång tid.
– Alkolåset måste vara installerat i alla fordon som föraren kör, och om det används på fel sätt kan körkortet komma att återkallas, säger Ted Snölilja.

Samtidigt får människor som aldrig åkt fast i en nykterhetskontroll sina körkort återkallade. De omdiskuterade PEth-testerna som görs av sjukvården använder Transportstyrelsen som grund för återkallning. 
– Man ska vara medicinskt lämplig för att inneha körkort, säger Ted Snölilja. 

Det här gör många av de drabbade för PEth-testerna upprörda. 
– Jag har arbetat som busschaufför väldigt länge och blåst i alkolås varje morgon utan en anmärkning, ändå tog de mitt körkort på obestämd tid, säger Teresa Kempe i Oskarshamn. 

Villkor för att få alkolås efter rattfylleri

För den som fått eller riskerar att få sitt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri finns det möjlighet att få fortsätta köra med ett alkolås installerat i bilen. Du måste i så fall ansöka om villkor om alkolås.

Vem kan ansöka om alkolås?

För att din ansökan om alkolås ska bli godkänd måste du

  • fått eller riskera att få ditt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri (orsakat av alkohol)
  • ha ett körkort från ett EES-land
  • vara permanent bosatt i Sverige.

Du kan inte få ett körkort med villkor om alkolås om rattfylleriet skett med narkotika i blodet eller om du använder narkotika. Behandling med narkotikaklassade läkemedel ska vara ordinerat och får inte innebära någon trafiksäkerhetsrisk. Böter eller fängelsestraff får du även om du får villkor om alkolås, beslutet om alkolås påverkar alltså inte straffet.

Hur lång tid har man alkolås?

Tiden med alkolås är ett eller två år och räknas från när du blir delgiven ett beslut om alkolås. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den tid som körkortet tidigare varit återkallat.

Villkorstiden är två år i följande fall:

  • om det gäller grovt rattfylleri
  • om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

I övriga fall är villkorstiden ett år.

Alkolåset är personligt

Under villkorstiden får du endast köra fordon utrustat med ett alkolås som

  • är personligt
  • godkänt av Transportstyrelsen
  • tillhandahålls av en av de alkolåsleverantörer Transportstyrelsen har godkänt.

Transportstyrelsen ställer även krav på skötsamhet och service på anvisat serviceställe av alkolåset under villkorstiden. Vid misskötsamhet kan beslutet om villkor om alkolås tas bort och körkortet återkallas.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Splitterny Bubbla säljs för jättesumma

En Volkswagen Bubbla som stått orörd i över 50 år är nu till salu. Den har knappt rullat 17 mil och har vunnit en legendarisk terrängtävling. Nu rusar buden och samlarna kastar sig över bilen.

Det är inte varje dag en helt ny Bubbla från 1972 dyker upp till salu. Men nu säljs en på auktion. Bilen är en så kallad Baja Champion Special Edition, byggd i bara 1 000 exemplar för den amerikanska marknaden. Den togs fram för att fira Bubblans oväntade framgångar i den tuffa terrängtävlingen Baja 1000. Där visade modellen att den klarade betydligt mer än söndagskörning och småstadsliv. Resultatet blev en specialversion med extra attityd. Både till utseendet och i sitt symbolvärde.

Bilen såldes aldrig till någon privatperson utan stannade kvar hos en återförsäljare i Kalifornien i över 20 år. 1996 köptes den av en VW-entusiast som ägde en reservdelsfirma specialiserad på just klassiska Bubblor. Där blev den stående, skyddad från väder, vind och tidens tand. I dag visar mätaren bara 167 kilometer vilket gör den till en av världens mest orörda originalexemplar från den eran.

Ytligt sett har den alla kännetecken som skiljer specialmodellen från en vanlig Bubbla. Lacken är i den klassiska färgen Marathon Blue, fälgarna är 15-tums stålfälgar från Lemmerz och på fronten sitter extraljus monterade direkt på ”frunken”, alltså bagageluckan fram. Inuti finns svarta skinnliknande säten och en unik plakett som påminner om vad bilen är byggd för att fira.

Tekniskt sett är det en 1302 Super Beetle. Det är en uppdaterad version som kom när Volkswagen försökte modernisera sin trotjänare. Framsidan fick ny fjädring med McPherson-stag för bättre väghållning, tanken blev större och motorn fick ett nytt topplock med dubbla insugsportar. Effekten ligger på omkring 60 hästkrafter, vilket var tillräckligt för att hålla jämna steg med de småbilar som började dyka upp från både Japan och USA under samma period.

När bilen var ny kostade den 2 261 dollar vilket är motsvarande drygt 17 000 dollar i dagens penningvärde. Det var ingen lyxbil, utan ett enkelt transportmedel för vanligt folk. Men just det här exemplaret har aldrig rullat på gatorna.

Den är i praktiken lika fräsch som när den först levererades för över 50 år sedan. Det märks på intresset. Just nu ligger bilen ute på auktion online. Och buden har redan nått upp mot 300 000 kronor – och än är det inte över.
LÄS MER: