Superbatteri från Northvolt och Scania: Klarar 1,5 miljoner km

Scania och Northvolt kommer med ett nytt batteri som ska klara mer än 1,5 miljoner kilometer, hela lastbilens livslängd.  
– Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Northvolts vd Peter Carlsson.

Lastbilar med eldrift blir allt vanligare. En utmaning har varit att få batterierna att hålla för ett fordon som körs betydligt mer och oftare än en personbil. Nu kan Scania och Northvolt ha hittat lösningen på utmaningen. 

De två svenska företagen presenterar i dag en gemensamt utvecklad battericell för tunga elektriska transporter. Litiumjoncellen har i valideringstester visat en enastående livslängd. Kapaciteten är mer än 1,5 miljoner kilometers drift, motsvarande lastbilens livslängd. Battericellen tillverkas med fossilfri el i norra Sverige och koldioxidavtrycket är ungefär en tredjedel av snittet för en jämförbar produkt.

Scania satsar hårt på eldrivna lastbilar. Här är den nya regionala bilen som visades nyligen.

Utvecklingen har pågått sedan 2017 och nu ska cellerna börja tillverkas i gigafabriken Northvolt Ett utanför Skellefteå. Senare i år invigs dessutom Scanias nya batterifabrik i Södertälje, där celler ska sättas ihop till batteripaket till elektriska lastbilar för tunga transporter.

– Redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom vi överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter. Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Northvolts Peter Carlsson.

De nya cellerna är prismatiska och har en kapacitet på 157 Ah. För Scania är det en viktig milstolpe för att kunna utlova tillförlitlighet på lastbilar som ofta körs mer än 1,5 miljoner kilometer under livstiden.

– När vi startade utvecklingen av battericellen siktade vi på hög prestanda, låga driftskostnader och lång livslängd. Kravet var att cellen skulle klara 1,5 miljoner kilometers drift med ett Scaniafordon för tunga transporter. Testerna visar att det kravet inte bara kan uppfyllas utan också överträffas, säger Christian Levin, vd för Scania. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester