Stor förändring för ägare och köpare av beg elbil

Det kraftiga prisraset på elbilar har stannat av. Förändringen är dramatisk jämfört med första halvåret i år.
– Det finns elbilar som knappt tappat i andrahandsvärde medan vissa modeller stiger, säger statistikexperten Karl Wahlin från Bilpriser. 

Priserna på begagnade elbilar toppade under sommaren 2022. Då gick det att få mer betalt för en begagnad elbil än vad en fabriksny elbil kostade. Orsaken var rädsla för skyhöga bränslepriser och extrema leveranstider. Klimatbonusen på 70 000 kronor bidrog också till den skeva marknaden.

Sedan skedde ett dramatiskt prisras där priserna nästintill halverades fram till april i år, enligt Bilprisers index. Men nu visar nya data som Bilpriser tagit fram åt Carup att något har hänt. Sedan bottennoteringen i april i år har marknaden förändrats kraftigt. Priserna på begagnade elbilar har stabilisterat sig efter den brutala nedgången. Vissa månader har till och med en mindre uppgång skett. 

Utveckling av priset på begagnade elbilar

Begagnatprisindex (BPI) är ett jämförelsetal som mäter prisutvecklingen bland begagnade bilar i Sverige, och baseras på slutpriset vid försäljningar av personbilar vid Kvdbil. Källa Bilpriser.

Efter den långa nedgången tycks marknaden ha bottnat och stabiliserat sig. Och statistikexperten Karl Wahlin på Bilpriser kommer med en välkommen nyhet för elbilsägare och bilhandlare.
– Framöver tror vi att det kommer att hålla sig stabilt. Importtullarna på elbilar från Kina kan påverka, säger Karl Wahlin från Bilpriser.

Men bilden är något splittrad. Vissa dyrare modeller har fortsatt att gå ned i pris. Men det finns elbilar som till och med stigit den senaste tiden.  
– Det finns elbilar som knappt tappat andrahandsvärdet som Tesla Model 3 och även modeller som Renault Zoe och Nissan Leafs vars pris stiger, säger Karl Wahlin.

Karl Wahlin är doktor i statistik och expert hos Bilpriser. Han har tagit fram nya data som visar att prisraset på elbilar stannat av.

Dyra teknikspäckade elbilar från statusmärkena har fortsatt att falla i pris. De hade höga nypriser, men idag börjar tekniken i bilarna kännas föråldrad. Räckvidden som en gång var ledande är passerad av billigare modeller. 

– Många av de tidiga elbilsmodellerna hade prislappar som på dagens marknad inte står i paritet med teknik, räckvidd och laddhastighet. Dessa har tappat mycket av sitt värde. Några exempel är Tesla Model S, Porsche Taycans första generation och Audi e-tron, säger Wahlin.

Framöver förutspår Karl Wahlin att priserna kommer hålla sig mer stabila än under de senaste två åren. EU:s strafftullar mot elbilar tillverkade i Kina kan faktiskt vara en positiv faktor för begagnade elbilar. 
– Det borde betyda ett lägre inflöde av nya bilar och göra att prisnivån fortsätter att vara stabil. På nybilsidan kommer nog många bilar att påverkas av de högre tullarna. Förmodligen vi får nog räkna med att tullarna kommer att skjutas över på konsumentledet, alltså privatpersoner och företag, säger han. 

Frånpriser på de 10 vanligaste begagnade elbilarna just nu

De billigaste bilarna har ofta en lite längre körsträcka, bilar med kortare körsträcka och extrautrustning ligger högre i pris. Källa: Blocketannonser.

Tesla Model Y Long Range

Begagnatpris från: 400 000

Volkswagen ID.4

Begagnatpris från: 270 000

Volvo XC40

Begagnatpris från: 380 000

Tesla Model 3

Begagnatpris från: 230 000

Kia Niro

Begagnatpris från: 230 000

Polestar 2

Begagnatpris från: 320 000

Skoda Enyaq iV

Begagnatpris från: 290 000

Nissan Leaf

Begagnatpris från: 55 000

Volkswagen ID.3

Begagnatpris från: 195 000

Kia EV6

Begagnatpris från: 350 000
LÄS MER: