Körd av Steve McQueen, designad av Pininfarina och byggd av Scaglietti – man kan inte begära mycket mer av en sportbil. Nu går The King of Cool:s Ferrari 275 GTB under klubban och förväntas dra in mångmiljonbelopp.
1967 Ferrari 275 GTB/4 Scaglietti är en ikonisk sportbil som representerar toppen av ingenjörskonst från slutet av 1960-talet, det som ofta beskrivs som sportbilens gyllene era. Nu säljs en 275 GTB/4 på RM Sotheby’s som köptes ny av legendariska skådespelaren och bilentusiasten Steve McQueen 1967.
Chassinummer 10621 som denna bil har rullade ut ur fabriken i Maranello i slutet av 1967. Då var Ferrarin ursprungligen lackerad i Nocciola-färg, hasselnöt, över en Nero-läderinteriör. 275:an köptes av McQueen i december 1967. Skådespelaren skickade omedelbart bilen till Lee Brown för en omlackering. Brown är i allmänhet känd för att ha utfört modifieringarna av den legendariska Ford Mustang GT 390 som används i Bullitt.
Brown lackerade karossen i en unik nyans av mörk rödbrun som han hade kallade för Chianti-röd, och på McQueens begäran monterade han Borrani ekerfälgar och den aerodynamiska sidospegeln på förarsidans stänkskärm. 1971 sålde King of Cool Ferrari till skådespelaren Guy Williams.
Under huven har 275 GTB/4 Scaglietti en 3.3-liters Colombo V12-motor som ger 300 stegrande hästar. Motorn är kopplad till en manuell 5-växlad växellåda. Med en acceleration från 0-100 på knappt sex sekunder och en topphastighet på cirka 260 km/h var 275 GTB/4 en av sin tids snabbaste bilar. 4:an i GTB/4 står för fyra kamaxlar, vilket betyder att bilen är utrustad med en fyrkamms-V12-motor. Det var ett betydande tekniskt framsteg på 1960-talet och bidrog till Ferrarins imponerande effekt. En annan anmärkningsvärd egenskap hos 275 GTB/4 var dess oberoende bakfjädring. Detta avancerade fjädringssystem gav bättre grepp och stabilitet, vilket förbättrade bilens prestanda.
Bilen restaurerades mellan 2010 och 2013 av Ferrari Classiche, då ägdes bilen av den australiensiske racerföraren Vern Schuppan. När Schuppan köpte Ferrarin var den omgjord och hade med åren ändrats från sitt ursprungliga utseende. Bilen hade bland annat gjorts om till en Spyder-version, alltså cabriolet. Därför beslutade Vern Schuppan att den speciella bilen skulle återställas till sitt ursprungliga utseende med bland annat Berlinetta-karossen.
Genom artiklar och böcker kunde Schuppan spåra och förvärva en majoritet av delarna som togs bort under Spyder-konverteringen. Delarna och bilen levererades sedan till Ferrari Classiche för en fullständig restaurering, under vilket taket mödosamt byggdes om av Bacchelli & Villa. För att hedra McQueens koppling till 275:an lackerades Berlinettan i Chianti-röd färg över svarta lädersäten. Dessutom, för att återställa bilen till rätt McQueen-specifikation, sattes ståltrådshjulen och den unika sidospegeln på. I kupén finns även Ferraris kända treekrade träratt i aluminium.
Under åren har Ferrari 275 GTB/4 Scaglietti ägts av många anmärkningsvärda personer såsom affärsmän och bilentusiaster. Förutom Steve McQueen har 275 lockat till sig personer som Miles Davis och Eric Clapton. Ferrari 275 GTB/4 Scaglietti är fortfarande en mycket eftertraktad bilikon av samlare och entusiaster över hela världen. Sammanlagt tillverkades 280 exemplar mellan åren 1966 och 1968, uppskattningsvis finns cirka hälften av dessa bilar kvar idag. Auktionen på RM Sotheby’s hålls 17-19 augusti och det uppskattade värdet på bilen är mellan 51 och 71 miljoner kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]