Släpper bara ut vatten – så testas Volvos vätgaslastbil i Sverige

Nu testar Volvo för första gången vätgasdrivna lastbilar på svenska vägar. Lastbilarna släpper endast ut vattenånga.
– Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö, säger Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar. 

Förra året visade Volvo Lastvagnar upp sina bränslecellsdrivna ellastbilar för första gången. Lastbilarna som använder vätgas för att producera sin egen el ombord har längre räckvidd än en elektrisk lastbil, vilket gör dem lämpliga för längre transportuppdrag.

Nu har lastbilarna för första gången testats på allmän väg i Sverige. Lastbilarna släpper endast ut vatten. För att göra det extra utmanande har testerna genomförts i Kiruna – i ett extremt kallt klimat.

Bränslecellsdrivna elektriska lastbilar som drivs med vätgas kommer att vara särskilt lämpliga för längre sträckor och när det inte är ett alternativ att bara använda batterier där det saknas laddmöjligheter.

De bränslecellsdrivna elektriska lastbilarna kommer att finnas tillgängliga under andra halvan av detta decennium. Tester med åkerier kommer att starta några år före den kommersiella lanseringen.

Bilarna har testkörts i Kiruna. Bild: Volvo Lastvagnar

För att skynda på utvecklingen har Volvokoncernen gått samman med Daimler för att utveckla och producera bränslecellssystem som är skräddarsydda för tunga fordon.
– Vi måste agera nu för att stoppa den globala uppvärmningen. Oavsett transportuppdrag eller var i världen våra kunder är verksamma är det inte ett alternativ att vänta. Om några år kommer våra kunder att helt kunna eliminera CO2-avgasutsläpp från sina lastbilar, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.