Skulle bli ny kassako – floppar totalt

De flesta biltillverkarna trodde att möjligheten att köpa digitala funktioner till bilen i efterhand skulle bli en ny kassako. Men en ny studie visar att tjänsten floppar totalt. 

Att köpa eller prenumerera på digitala tjänster i bilen är ett relativt nytt koncept inom bilbranschen. I stället för att kunden behöver fatta alla beslut om tillval vid köptillfället, kan vissa funktioner nu köpas online via bilens infotainmentsystem eller en app och aktiveras i efterhand.

Många biltillverkare har trott att dessa tjänster skulle bli en ny kassako för bilbranschen, och olika bilmärken har experimenterat med vad man kan erbjuda som digitala tjänster. Det har däremot inte alltid uppskattats av kunderna. Ett uppmärksammat exempel från 2023 var när BMW fick backa efter kritik när de föreslog att erbjuda sätesvärme som en prenumerationstjänst för 200 kronor i månaden.

Färre bilägare än tidigare prenumererar på digitala tjänster i bilen.

Nu visar också en ny rapport, gjord av S&P Global, att fler och fler bilägare vänder sig emot utvecklingen. Enligt studien minskade användningen av tjänsterna för andra året i rad. Jämfört med förra året ökade antalet bilägare som inte prenumererar på någon typ av tjänst med fem procent. 

I S&P Globals studie deltog cirka 9 000 bilägare. Det visade sig att det skiljer sig enormt mellan olika regioner. I USA har 38 procent av alla bilägare ingen tjänst alls aktiverad, medan 35 procent betalar för någon form av prenumeration. I Kina prenumererar däremot 85 procent på någon typ av tjänst och endast 10 procent betalar inte för någon tjänst alls.

Kostnaden var den främsta orsaken till att bilägare inte prenumererar på någon tjänst. En annan anledning är att många anser att mobiltelefonen erbjuder bättre funktioner än vad biltillverkarna erbjuder som tillval. Samtidigt svarade 20 procent att de inte ens visste om att tjänsterna finns tillgängliga. Många uppgav också oro över att deras information skulle spridas på nätet om de betalade för en funktion som säljs av biltillverkarna.

Av alla personer som deltog i studien svarade 68 procent att de skulle vara villiga att betala för en tjänst. Det är en rejäl minskning jämfört med 2024, då 86 procent svarade ja på samma fråga. Majoriteten av de som idag betalar för en tjänst var nöjda med tekniken.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt