Skrällen: Nu tjänar GM pengar på elbilar

Den amerikanska biltillverkaren General Motors går nu med vinst för varje såld elbil. Tidigare hade man stora problem med just detta. Men nu har man till och med lyckats dubbla sin marknadsandel för elbilar under 2024.

General Motors har nu redovisat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet och hela 2024. Medan bolaget gjorde vissa förluster i Kina och på sina självkörande fordon, har det gått desto bättre i Nordamerika. Den stora nyheten? GM börjar nu tjäna pengar på sina elbilar vilket tidigare var en ekonomisk utmaning för den amerikanska biltillverkaren som äger bilmärken som Chevrolet, Cadillac och GMC, skriver Autopian.

Under 2024 gjorde GM en total vinst på 14,9 miljarder dollar före skatt. Dock sjönk nettoinkomsten för hela året till 6 miljarder dollar, delvis på grund av nedskrivningar och omstruktureringar. En stor del av förlusten på 2,9 miljarder dollar i fjärde kvartalet berodde på problem i Kina och det tillfälliga stoppet för Cruise, GM:s självkörande taxibilar. Men det finns positiva nyheter. GM har lyckats dubbla sin marknadsandel för elbilar under 2024 och nått en viktig målgräns – att elbilarna nu går med vinst.

Att elbilarna nu går med vinst innebär att varje såld elbil nu genererar mer intäkter än vad den kostar att tillverka, även om det inte inkluderar utvecklingskostnader för nya modeller eller fabriker. Det är en viktig milstolpe för en biltillverkare, då många fortfarande förlorar pengar på sina elbilar. Till exempel uppskattades Ford tidigare förlora cirka 100 000 dollar per såld elbil. Men GM:s strategi visar att de har lyckats skapa en lönsam elbilsaffär snabbare än flera konkurrenter.

En del av GM:s framgång hänger dock på statliga subventioner. Liksom Tesla drar General Motors nytta av de amerikanska elbilssubventionerna på upp till 7 500 dollar per bil. Om dessa försvinner kan det bli svårare att behålla lönsamheten. GM:s vd, Mary Barra, har varit aktiv i dialogen med politiker om vikten av att stödja amerikansk bilindustri och elbilsutveckling. Men nu är det återigen osäket hur det blir med subventionerna när USA nu har en ny president. Hur framtida lagstiftning utvecklas kan ha stor betydelse för GM:s framtida vinster.

LÄS MER: