Sjätte fallet skakar Norge: Volvos elbil skenade

Ett sjätte fall med en skenande Volvobil har uppdagats i Norge. Bente Karlbergs Volvo XC40 började plötsligt gasa över en grushög och en stock innan den kraschade i några träd 30 meter bort i skogen.
– Det var som att sitta i ett flygplan som lyfte, säger Karlberg, till Motor. 

I Norge hamnade Volvo i fokus under slutet av förra året. I fem olika fall skenade Volvo-bilar iväg okontrollerat. I ett fall dog en man i 60-årsåldern efter att hans XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge och nyligen berättade den pensionerade säkerhetsingenjören Kåre Lindemann om hur hans Volvo accelererade plötsligt rakt in i en stolpe i ett garage. Nu har ett sjätte fall uppmärksammats.

Bente Karlberg, 69, har haft körkort sedan hon var 18 år gammal. Hon har kört mycket i sitt liv och även om hennes första bil var en Saab, är det Volvo som hon kört allra mest. I Karlbergs garage har det stått en Volvo 245, två 740:or, en XC90, en XC60 och en XC40. Men förra året inträffade en händelse med hennes Volvo XC40 som förändrade väldigt mycket.
LÄS MER OM OLYCKAN HÄR: LÄNK TILL MOTOR

En Volvo XC40 störtade ut från fjärde våningen på ett p-hus i Norge där föraren dog.

Den 6 juli förra året gasar plötsligt Volvon ut ur garaget medan Bente Karlberg sitter bakom ratten. Bilen kör sedan över en grushög, en stock och vidare uppför en gropig sluttning i skogen. Det är när den krockar med några träd cirka 30 meter in i skogen som den till slut stannar. Efter olyckan ringer hon till räddningstjänsten som kommer och hämtar bilen, som är väldigt skadad.

Bente Karlberg själv kände sig blåslagen, men valde att stanna hemma. Detta är något hon ångrar i dag eftersom hon fortfarande lider av smärtor från händelsen. Det värsta är dock skräcken som fortfarande sitter kvar sju månader efteråt.
– Tänk om det här hade hänt på en plats med mycket folk? Jag kunde ha dödat eller skadat någon. Nu är den enda trösten att det bara var jag som blev skadad, säger Karlberg, till Motor. 

Bente Karlberg hävdar bestämt att hon inte tryckte ner gaspedalen. Efter händelsen är det flera personer som inte har trott på henne.
– Den reaktionen har gjort mig ovillig att prata om händelsen, men jag är helt säker på att jag inte gjorde fel, understryker Karlberg för Motor.

Efter händelsen fick Bente Karlberg en Volvo EX30, men den vågar hon inte köra.
– Jag har alltid känt mig trygg i Volvo, men nu är jag rädd. Jag gillar inte att tekniken har kontroll över mig. Nu blir det en bensinbil här på gården igen, säger Karlberg till Motor. 

När Motor får tag i Volvo som utrett Bente Karlbergs Volvo efter händelsen skriver det så här.
– Efter händelsen genomförde vi dataanalys från en av bilens styrenheter (kallad Active Safety Domain Master/ASDM). ASDM aktiverades eftersom bilen uppfattade att en kollision kunde inträffa. Uppgifterna visar att bilen först kör bakåt, och att funktionen Rear Auto Brake aktiverar ett bromsingrepp, eftersom bilen uppfattar att en påkörning bakifrån kan inträffa. Bromsingreppet förhindrar att bilen kolliderar vid backning, skriver Erik Trosby, kommunikationschef för Volvo Cars Norge, i ett mejl till Motor.

– Bilen körs sedan framåt, och gaspedalen trampas ned med alternerande tryck (aktiveras mellan cirka 20 procent och 100 procent) innan bilen stannar efter några sekunder. Uppgifterna visar att bromspedalen inte trycktes ner under händelsen, skriver Erik Trosby till Motor.
Stora bilden, Foto: Viking
LÄS MER: