Scanias nya elektriska superlastbil: ”De har kört om Tesla”

Scania kommer med både en laddhybrid och eldriven lastbil – redan nästa år. 
Det svenska företaget hyllas nu av forskare för att ha kört om Tesla. 
– Tesla har gått den andra vägen, de presenterar vad de tänker leverera så småningom, säger fordonsforskaren Mikael Wickelgren till DI.se

Under tisdagen presenterade svenska Scania en miljardsatsning på elektrifierade tunga lastbilar. Det första steget är en laddhybrid och en elektrisk lastbil som lanseras redan nästa år. Till skillnad från Tesla väljer Scania att börja tillverka lastbilarna direkt i stället för att bara prata om att de ska komma. 
– Det är med en stor stolthet vi berättar om starten på Scanias långsiktiga engagemang inom elektrifiering, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Den första helt eldrivna lastbilen från. Scania får L- och P-hytter och batteripaket på 165-300 kWh. Batterierna placeras där motorn brukar sitta och längs med sidorna på lastbilen. Elmotorn har en effekt på 310 hk och räckvidden för det största batterier är upp till 250 km.

Scanias elektriska lastbil får en räckvidd på upp till 25 mil.

Lastbilen kommer även som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på upp till sex mil. Förutom den elektriska 115 kW-motorn – som är placerad mellan motorn och växellådan – har hybridlastbilen en 9-liters 280–360 hk dieselmotor.  Enligt Scania är de elektriska lastbilarna optimala för tysta och miljövänliga transporter i stadsmiljöer. 

Scanias nya satsning på elektrifiering hyllas nu av den svenske fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Skövde Högskola. Han anser att Scania spöar både Volvo och Tesla i sin satsning på eldrivna lastbilar. 

– Här vann Scania över Volvo en gång till. Det är lite spännande att notera att Scania hugger lite snabbare., säger Mikael Wickelgren till Di.se.

Medan Tesla i flera år har pratat om att deras eldrivna lastbil Semi ska lanseras gör Scania verklighet av sin satsning direkt och gör produkterna tillgängliga på marknaden. 

– Tesla levererar min själ inga sådan här lastbilar, det gör Scania. Tesla har gått den andra vägen, de presenterar vad de tänker leverera så småningom. Men Tesla berättar mindre om när de faktiskt kommer att vara i kundernas händer. Det är mer en teaser för att locka marknaden, säger Mikael Wickelgren.

Scanias laddhybrid klarar upp till sex mil på enbart el.

Scania uppger att de kommer att minska koldioxidutsläppen från sin egen verksamhet med 50 procent till 2025 och minska utsläppen från sina produkter medan de används med 20 procent under samma period. 

– Hållbara utsläppsfria transporter är ett växande krav för åkerier, säger Anders Lampinen, Director, New Technologies. Att skaffa en el-lastbil är inte bara en investering i kundens flotta utan även i dess varumärke och marknad. El-lastbilen ger kunden en fördel gentemot konkurrenterna, möjlighet att få erfarenhet kring de utmaningar som hänger samman med infrastrukturen och att påbörja anpassningen till framtiden.