Så väcker elbilsgurun Grufman en Tesla från de döda

“Hjälp mig Freddan min Tesla Model 3 vill inte starta”. Det var vad kunden sa till Tesla-oraklet Fredrik Grufman innan han tog in den till sin bilverkstad. Nu visar Grufman upp hur han lyckas väcka den döda Teslan till liv igen. 
– Tesla Model 3 2019, den kom på bärgare, helt död, säger Fredrik Grufman.

Att ta sig in i en urladdad och död elbil kan vara en stor utmaning. Tesla-experten Fredrik Grufman från Grufman Bil visar på sin youtube-kanal hur han lyckas väcka en Tesla Model 3 från de döda. Till en början går det inte ens att ta sig in i bilen, men efter en noggrann genomgång och lite magi från Grufman lyckas han få igång elbilen igen. Så här gick det till.

Till en början när bilen blir levererad till Grufmans bilverkstad går det inte att ta sig in i bilen då den är helt död. Grufman har dock ett knep för att lösa situationen genom att öppna hålet för bogseröglat. Där finns en plus och minus kabel  som med hjälp av lite ström öppnar “frunken” alltså motorhuven på Teslan.
– Nu är vi inne i bilen och kan komma åt bilens 12-volts batteri, säger Fredrik Grufman. 

Efter att ha kopplat in ström i batteriet går det sedan att öppna bilen och sätta sig i den. Bilen startar, men går inte att köra. Grufman gör då att bilen går in i service-mode genom infotainmentskärmen och letar då efter larm från systemet. Där får han mer veta vad som är fel på bilen.

– Nu gäller det att hänga med. Vi har ett stort batteri i bilen. Det batteriet är försett med säkerhetssystem. Ett av dem kallas för jordfelsbrytare på ren svenska. När den upptäcker ett fel stängs högspänningen av och huvudbrytaren öppnas. Då går det inte att köra bilen, berättar Grufman.

Med den informationen vet Grufman nu vad han måste göra och det är att hitta varför jordfelsbrytaren slår ifrån. Bilen rullas därför in i bilverkstan och felsökningen kan påbörjas. Grufman förklarar då att felet förmodligen har med någon av bilens externa förbrukare att göra och dessa kan vara fram motorn, bakmotor, ombord batteriladdaren, ac-kompressorn och värmepaketet som sitter inuti bilen.
– Sannolikt är det någon av dessa externa förbrukare som har ett jordfel, säger Grufman. 

Grufman avslöjar också att han har en hypotes vad felet faktiskt skulle kunna vara redan nu.
– Vi ska gå igenom de lägst hängande frukterna först, det vill säga ac-kompressorn och värmepaketet först, säger Grufman. 

Anslutningen till båda dessa förbrukare sitter i två kontakter som är placerade tillsammans under bilen. Men innan Grufman börjar pilla på högspänningen ser han till att den är urkopplad. När all ström sedan är bortkopplad testar han kompressorn genom en megger. Den visar siffror som inte är positiva.
– Vi får nog göra bedömningen att denna ac-kompressor mår lite eljest, säger Tesla-teknikern och Youtubern. 

Efter mätningen vet han vilken kontakt som inte fungerar. För att verkligen veta om det bara är den som inte fungerar använder han sig av ett specialverktyg som han gjort av en slaktad kontakt. Med hjälp av den kontakten hoppas Grufman kunna starta bilen och köra trots att den har en trasig kompressor.
– Går det att köra bilen har vi hittat felet och det går att beställa reservdelar, säger Grufman. 

Teslan går dock fortfarande inte att köra så Grufman väljer att koppla ur värmen också. Bilen går då att lägga in drive i och felet är hittat. Men för att se så att inte ac-kompressorn också är paj, testar Grufman att koppla in den igen. Bilen fungerar då fortfarande, alltså ligger felet enbart hos värmepaketet. 
Efter att ett nytt värmepaket installerats fungerar Teslan som den ska igen. Fredrik Grufman har alltså genom en enkel felsökning löst problemet och den döda Teslan är återigen vid liv och går att köra.
– Så fixar man en bil som inte startar, säger Fredrik Grufman.
LÄS MER: