Snart kan räckviddsångest vara ett minne blott. Audis nya patent ska ge elbilar extra räckvidd med hjälp av ett “batterisläp”.
Många elbilsägare känner stor oro när det kommer till räckvidd. Även om elbilar går att ladda snabbare i dag är det fortfarande inte i närheten av hur fort det går att tanka en bensin- eller dieselbil. Genom åren har företag tagit fram olika lösningar som ska öka elbilars räckvidd och nu har Audi tagit patent på en helt ny uppfinning, som kommer dämpa mångas räckviddsångest.
Audis nya patent ska ge elbilar längre räckvidd genom ett batteri som sitter på ett släp. Batteriet kommer att vara fullt integrerat i elbilens system och öka räckvidden, men även maximera dess effektivitet. Batteriet ska även kunna anpassa sig efter temperaturer och elbilens laddningsnivå.
Men för dig som känner oro kring elbilars kapacitet att dra släp ska batteriet även gå att placera inuti elbilarna, skriver Carmoses. En som fick en chock när han skulle dra en tyngre släpvagn med en Porsche Macan var motorjournalisten Harry Metcalfe. Under sitt test räknade han ut att elbilen enbart hade en räckvidd på 16 mil när den drog släpvagnen.
Audis “batterisläp” är en av många uppfinningar biltillverkare tagit fram för att göra elbilars räckvidd längre. Xpeng och Hyundai har valt en annan lösning där de i stället lanserar nya EREV-modeller, Extended Range Electric Vehicles. De bilarnas teknik bygger på att man kombinerar ett batteripack, elektriska motorer och en liten förbränningsmotor som fungerar som en generator.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.