Det första dånande ljudklippet från Bugattis mäktiga V-16 finns nu att höra. Det grova ljudet är unikt.
Redan vid låga varvtal reser sig håret på armarna när Bugatti Tourbillon kör förbi. I en ny video körs bilen på en testbana i Kroatiens huvudstad Zagreb. Hyperbilen är fortfarande kamouflerad. Dekalen “XP7” innebär troligtvis att det är Bugattis sjunde prototyp.
Det är det första riktiga ljudklippet från Bugatti Chirons efterträdare med V16 Cosworth-motor. Eftersom det fortfarande är en prototyp kan den riktiga bilen låta annorlunda. Men 8,3-litersmotorn låter utmärkt. Även om vi ännu inte har fått höra hur den låter när den når sina högsta varvtal.
Motorn kompletteras av ett hybridsystem med tre elmotorer. Två av elmotorerna driver framhjulen medan den tredje driver bakaxeln. Batteriet har en kapacitet på 25 kWh och är integrerat i bilens monocoque-konstruktion. Den nya V16-motorn är ungefär 25 centimeter längre än den tidigare W16-motorn eftersom dess cylindrar inte är placerade över varandra.
Trots hybridsystemets tillägg väger bilen inte mer än föregångaren Chiron, med en totalvikt på cirka 1995 kg. Den har en toppfart på 442 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på endast 2 sekunder. Den når 200 km/h på under 5 sekunder, 300 km/h på mindre än 10 sekunder och passerar 400 km/h på mindre än 25 sekunder.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.