Att äga en Ferrari LaFerrari kan bli riktigt dyrt – i alla fall om du krockar. Om kolfiberhytten skadas och måste bytas ut kostar det drygt 11 miljoner kronor.
Både Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle äger en Ferrari LaFerrari. Men ingen av de två brukar köra bilen i någon större utsträckning. Det kanske är på goda grunder, för det visar sig att LaFerrari är dyrare att reparera än nästan någon annan bil.
Nya prisuppgifter från Scuderia Car Parts som kommit ut visar att en så kallad kolfibermoncoque till hytten kostar drygt 11 miljoner kronor. Och ovanpå det kommer arbetskostnad och lackering. Skulle du dessutom behöva byta taket får du räkna med ytterligare 1,5 miljoner kronor.
Ägarna kan dock trösta sig med en värdestegring på bilen som heter duga. Nypriset låg på omkring 15 miljoner kronor för drygt tio år sedan. Idag kan en Ferrari LaFerrari gå för 40-50 miljoner kronor på auktion.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter