Nya bilar blir bara större, snabbare, mer tekniska och betydligt tyngre. De senaste sju åren har genomsnittsvikten på bilar ökat med 400 kg. Den snabba ökningen av vikt drivs av elektrifieringen och efterfrågan på SUV:ar.
Enligt siffror som motortidningen Autocar tagit del av har genomsnittet på bilars vikt ökat från 1553 kg till 1947 kg mellan 2016 och 2023. Även om bilarna är byggda för att klara viktökningen utan problem är inte allt annat det. I alla fall inte de flesta vägräckena, något vi skrivit om på Carup tidigare. I Sverige är vägräckena inte dimensionerande för dessa tunga bilar, vilket skapar en enorm risk för genomkörning.
I Sverige ska de flesta vägräckena klara en personbil som väger 1500 kg i 110 km/h i 20 graders vinkel. De är alltså 447 kg mindre än snittet av dagens bilars vikt. Två exempel på hur tunga vissa elbilar kan vara är Volvo EX90 som väger 2818 kg eller Mercedes EQS SUV på 2987 kg. Även hybridbilar har ökat i vikt, nya BMW M5 väger 2435 kg.
Orsakerna bakom den ökade vikten beror på elbilars framfart, men även efterfrågan på SUV:ar. Den sistnämnda biltypen hade 2023 en medelvikt på 1722 kg, vilket är nästan 170 kg mer än alla andra typer av bilar. Elbilar från förra året hade 1991 kg i genomsnittsvikt. Det är ungefär 100 kg mer än vad förbränningsbilarna vägde under samma år.
Samtidigt verkar det som viktökningen bara kommer öka i framöver. De bilar som Autocar hunnit testa under 2024 har haft en genomsnittsvikt på 2087 kg. Om det skulle stå sig eller öka hade det varit en tydlig ökning från 2023 med över 100 kg.
Fotnot: Den stora bilden överst är framtagen med hjälp AI.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.