Så mycket kostar världens dyraste Mercedes-vrak

Ett av världens dyraste bilvrak väntas gå för en jättesumma på auktion. Det är en Mercedes 300 SL Roadster från 1957. Dessutom sitter det extremt sällsynta hjul på bilen.

Den här bilen lämnade fabriken i september 1957 och levererades till en man i tyska Kitzingen. Sedan hamnade Roadstern i Kalifornien. Där hände något och bilen köptes upp billigt av den legendariska skrotsamlaren Rudi Klein.

Det är inte mycket kvar av den här skönheten. En gång i tiden var bilen lackad eldröd, men numera syns bara metallen. Men trots dess miserabla tillstånd har man bedömt att bilen inte är bortom räddning. Om någon med tjock plånbok och brinnande engagemang är beredd att ta sig an bilen så går det att återställa den till sin forna prakt.

Mercedes tillverkade den här 300 SL Roadstern från 1954 till 1963. Modellåret som den här bilen rullade ut tillverkades 557 stycken. Men då finns en detalj som gör den här bilen särskilt attraktiv. Hjulen är nämligen från den ikoniska fabriken Rudge, som grundades 1907 och fanns kvar en bit in på 1960-talet. Sådana där ser man inte ofta längre. 

Motorerna i de här 300 SL Roadster är sexcyklindriga radmotorer. Det var en statusbil av bibliska mått på sin tid och de som finns kvar säljs för enorma summor, även om det inte sitter Rudgehjul på dem.

Rudi Klein drev sin skrotfirma utanför Los Angeles sedan slutet av 1950-talet. Han hade utvandrat från det sönderbombade Tyskland efter kriget och köpte upp mängder med trasiga europeiska sportbilar i Kalifornien. Delarna sålde han vidare med god förtjänst tills han gick bort 2001. Då tog sönerna över, men nu är det dags att sälja hans mausoleum av övergivna exklusiva bilar och den här Mercedes 300 SL Roadstern förväntas bli en av de dyraste.

Auktionen kommer att hållas av den klassiska firman RM Sotheby’s den 26 oktober. Priset väntas hamna på omkring 10 miljoner kronor. Samtidigt kommer också Rudi Kleins andra skrotbilar att säljas och det är en diger samling med alla tänkbara exklusiva märken.
LÄS MER: