Nu släpps den vassaste Golfen någonsin i Sverige.
Nya Golf R får hela 320 hk och sprintar upp till 100 km/h på bara 4,7 sekunder. Med R-Performance-paket toppar Golf R hela 270 km/h. Svenska priset hamnar under en halv miljon kronor.
Nya Golf R kommer med en riktigt vass turbofyra på hela 320 hk och ett vridmoment på 420 Nm. Enligt Volkswagen så är nya Golf R den snabbaste Golfen någonsin tack vare fyrhjulsdrift med så kallad torque vectoring som kan fördela ut kraften sömlöst till hjulen. Vanliga Golf är ju en lite understyrd historia, men Volkswagen uppger att systemet ska göra modellen rappare runt tvära kurvor.
Chassit är en riktigt sportig historia och är optimerat för bankörning. Fjädringen är rejält uppstyvad och bilen är sänkt med hela 20 mm jämfört med standardvarianten. Enligt Volkswagen har framvagnen fått en mer negativ chambervinkel för att bilen ska vara snabbare i böjarna. Tack vare att fjädringen är adaptiv och ställbar ska det ändå gå att köra Golf R till vardags utan att bilen blir alltför stötig.
Med en effekt på 320 hk är nya Golf R den mest kraftfulla Golf-versionen någonsin. Den bensindrivna fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn erbjuder ett vridmoment på hela 420 Nm. Det står tillgängligt redan vid 2 100 varv/min och ligger kvar konstant på denna höga nivå upp till 5 350 varv/min. Föregångaren hade 300 hk och 400 Nm.
En 7-stegad DSG-växellåda och fyrhjulsdrift är standard. Bilen accelererar 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Det svenska grundpriset är 474 900 kr.
Golf R har en ny fyrhjulsdrift med reglering av drivmomentet på bakaxeln, kallat ”4MOTION med R-Performance Torque Vectoring”. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxel. Nytt är att den dessutom kan fördela kraften mellan bakhjulen. Det här ger Golf R ännu bättre köregenskaper, speciellt i kurvorna.
Nya Golf R är den första modellen på marknaden vars fyrhjulsdrift är nätverksuppkopplad och styrs tillsammans med övriga chassisystem, som den elektroniska differentialbromsen (XDS) och den adaptiva chassiregleringen (DCC) via en så kallad Vehicle Dynamics Manager (VDM).
Bilen kan även beställas med ett R-Performance-paket (tillval, 25 100 kronor) som ger höjning av toppfarten till 270 km/h, en större bakspoiler med extra downforce på bakaxeln, 19″-fälgar (istället för 18″) och tillgång till två extra körprofiler: ”Special” (Nürburgring-läge) och ”Drift”, som öppnar upp kördynamik på en helt ny nivå när man kör på bana, och gör det ännu roligare att sitta bakom ratten.
I vanlig ordning erbjuds också ett avgassystem från Akrapovič, tillverkat i titan som förutom ljudupplevelsen även gör det 7 kg lättare. Tillvalet kostar 42 100 kronor.
Dessutom släpper Volkswagen en vassare version av Golf GTI för beställning: Golf GTI Clubsport med 300 hk.
Den fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn i nya Golf GTI Clubsport levererar ett maximalt vridmoment på 400 Nm – det vill säga 55 hk och 30 Nm mer än standardversionen av GTI. Denna kraft leder TSI-motorn som standard vidare till en 7-stegad DSG-växellåda. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på 5,6 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h. GTI Clubsport kostar Golf GTI Clubsport, 300 hk: från 394 900 kr, 40 000 kr mer än vanliga GTI får sägas vara prisvärt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter