Så mycket effekt tappade Tesla Plaid på 6000 mil

Hur mycket effekt tappar en Tesla Model S Plaid efter 6000 mil? Den amerikanska dragracingstjärnan Brooks Weisblat testade sin begagnade mot en splitterny. Resultatet blev överraskande. 

Tesla S Plaid har marknadsförts som ett riktigt fartmonster. Med sina 1020 hästkrafter ska den kunna göra 1-100 på 2,1 sekunder. Den kallas för elbilarnas värsting. Men nu har den amerikanska dragracingstjärnan Brooks Weisblat testat en bil som rullat 6000 mil mot en splitter ny. Resultatet väcker en del frågor kring Teslas batterier.

– Det är ganska tydligt att de här Teslorna snabbt tappar prestanda när man lagt några mil bakom sig, säger Brooks Weisblat i en film på Dragtime. Båda bilarna är laddade till exakt samma nivå (97%) när de ska testas på en dragracingbana. Distansen är den klassiska amerikanska kvartsmilen, som blir 402 meter. 

I filmen accelererar den äldre Teslan lite snabbare. Men så fort de får upp hastigheten kommer den nyare snabbt förbi och vinner ganska komfortabelt med dragracing mått mätt. 
– Vår video visar tydligt skillnaden mellan de här båda bilarna. Jag är nog lite förvånad och trodde inte att det skulle vara en sådan skillnad, säger Weisblat.

Den nya Teslan kom upp i 243 km/h på dragstrippen medan den äldre bara orkade till 233.
– Om man räknar på vikten så blir det en förlust på ungefär hundra hästkrafter efter bara så många mil. Det är ganska anmärkningsvärt om du frågar mig, säger amerikanen. 

Resultatet av testerna väcker en del frågor. Än så länge har inte Tesla hunnit svara på kritiken. Men Brooks Weisblat tror att anledningen är att batteriet efter några tusen mil inte längre orkar generera den kraft som motorn behöver för att utnyttja alla de 1020 hästkrafterna.
– Jag undrar om det är rimligt att man ska tappa så många hästkrafter efter bara så många mil. Om man jämför med en bil med en traditionella förbränningsmotorn så blir det en ganska stor skillnad, slår Brooks Weisblat fast i slutet av filmen.